1
استاد رشتهی فلسفه دین و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران- پردیس فارابی
2
کارشناسی ارشد رشتهی فلسفه و کلام اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران و طلبهی سطح 3 جامعه الزهرا
چکیده
معرفتشناسی ذاتیِ شهید صدر;، پس از طرح مراحل دلیل استقرا و یقینآوری آن، به ترسیم نظام مبناگروی خود بر اساس آن پرداخته است. در باب گزاره نظری، درجه احتمالی با ملاک صدقِ «قناعت استنباطی» و درجه تصدیق یقینی در این گزارهها نیز با ملاک صدق «هماهنگی با سایر یقینها» مورد نقد است. در گزارههای بدیهی، با عبور از یقینیبودن وجدانیات به نحو پیشین و ناکارآمدی راه استقرا در آن، گزاره اولی و امکان اجرای دلیل استقرا در تلازم بین موضوع و محمول، مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن شد که محکی گزارههای اولی، اعم از گزارههای مقدر و خارجی- به شرط اثبات وجود موضوع در خارج- است و دلیل استقرا امکان اجرا بر محکی آن ندارد. در صورت اجرا نیز با ملاکی روانشناختی روبهروست. از طرفی هم ملاک صدق بدیهی اولی در نظر شهید صدر;، هماهنگی و عدم تناقض با سایر تصدیقات یقینی عنوان شده که انسجامگرایی را تداعی میکند. تبیین پایههای معرفتی (احتمالی و یقینی) در مبناگرایی معتدل شهید صدر; و نیز نقد آن، بر بینیازی دلیل استقرا به اصل علیت عقلی به نحو پیشین، نقطه عطف این نوشتار در ارزیابی دیدگاه صدری است. واژگان کلیدی: مبناگروی معتدل، بدیهی، نظری، استقرا، پایههای معرفت، اصل عدم تناقض، انسجامگروی.