%0 Journal Article %T تبیین معرفت‌شناسی اصلاح‌شده بر مبنای محافظه‌گرایی پدیداری و نقش آن در توجیه باورهای دینی %J ذهن %I آیت الله علی اکبر رشاد %Z 1735-0743 %A راغبی, کاظم %A محمدرضایی, محمد %A نصیری, منصور %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 22 %N 86 %P 5-34 %! تبیین معرفت‌شناسی اصلاح‌شده بر مبنای محافظه‌گرایی پدیداری و نقش آن در توجیه باورهای دینی %K محافظه ­گرایی پدیداری %K معرفت­ شناسی اصلاح ­شده %K پدیدار %K حس خداشناسی %K علوم شناختی دین %R %X   معرفت­ شناسی اصلاح‏ شده که در دهه ­های اخیر توسط الوین پلانتینگا احیا شده است، در مواجهه با چالش شاهدگرایی، باورهای دینی را باورهایی دارای توجیه غیر استنباطی و  بی­نیاز از شاهد، تبیین و حس خداشناسی را به عنوان قوه­ای خاص که این باورها را تولید و توجیه می­کند، معرفی کرده است. اما افتراق توجیه از شاهد و توسل به حس خداشناسی به عنوان یک ادعای خاص برای حل معضل کنونی که نقش شاهدی برای طبیعت قایل نمی­ باشد، علاوه بر نقد­های بسیار، مسئولیت سنگین اثبات را بر عهده خداباوران می­گذارد. ما در این مقاله در راستای تعدیل معرفت­شناسی اصلاح‏شده، با تبیین توسعه رویکرد محافظه­ گرایی پدیداری، به عنوان رویکردی که توجیه و شاهد را با گرایشی درون‎ گرایانه تعریف می­کند، تلاش کرده ­ایم توجیه غیر استنباطی باورهای دینی را با شاهدگرایی سازگار کنیم؛ همچنین با توجه به نظریه محافظه ­گرایی پدیداری و یافته­های علوم شناختی دین، حس خداشناسی را از قوه­ای که هیچ رابطه حمایتی میان باورهای دینی و طبیعت لحاظ نمی­کند، به فرایندی فعال در دستگاه کشف عامل و قوای شناختی معمول انسان تغییر دهیم و به این ترتیب رابطه حمایتی طبیعت و باورهای دینی را حفظ کنیم.   *دانشجوی دکتری فلسفه دین پردیس فارابی دانشگاه تهران.                 ** استاد گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).              mmrezai@ut.ac.ir *** دانشیار گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران.                        nasirimansour@ut.ac.ir تاریخ دریافت: 20/01/99               تاریخ تأیید: 20/07/99 %U https://zehn.iict.ac.ir/article_244501_106078a83f18edb6f14ae74d1a6c5080.pdf