ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انتقادی نگره علمشناختی تفکیکی
مباحث علم شناختی در ادبیات تفکیکی جایگاه درخور اهمیتی دارد. در این نگرش دیدگاههای ویژهای دربارة چیستی علم، رابطة آن با نفس، ارزش علم و چگونگی بهدستآوردن آن وجود دارد. این دیدگاهها میتواند نقش چشمگیری در منطق فهم دین، معرفتشناسی دینی و علوم و معارف اسلامی در پی داشته باشد. مقالة پیش رو بر آن است مهمترین مسائل مطرحشده در این مبحث را بررسی و داوری کند. برایند پژوهش آن است که ادعای تفکیکیان در مباینت علم و نفس نادرست و دلایل آن مخدوش است و به سنجشناپذیری معرفت می انجامد.
https://zehn.iict.ac.ir/article_31770_aeedd1a3c0d3543352a27916fccd97fe.pdf
2018-06-22
5
24
علم
علمشناسی
تجرد
تجرد علم
بینونت علم و نفس
نگرة تفکیک
حمیدرضا
شاکرین
shakerinh@gmail.com
1
دانشیار گروه علمی منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
AUTHOR
قرآن کریم.
1
اصفهانی، میرزا مهدی؛ ابواب الهدی؛ تحقیق حسن جمشیدی؛ چ1، قم: مؤسسة بوستان کتاب، 1385.
2
تهرانی، جواد؛ عارف و صوفی چه میگویند؟؛ چ8، تهران: بنیاد بعثت، 1369.
3
حکیمی، محمدرضا؛ اجتهاد و تقلید در فلسفه؛ چ4، قم: دلیل ما، 1383.
4
_____؛ مکتب تفکیک؛ چ1، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1375.
5
حلبی، حاج شیخ محمود واعظ؛ تقریرات؛ ج1، نسخة خطی، مشهد: کتابخانة آستان قدس رضوی، [بیتا].
6
خسروپناه، عبدالحسین؛ جریانشناسی فکری ایران معاصر؛ چ4، قم: تعلیم و تربیت اسلامی، 1391.
7
رازی، فخرالدین؛ المباحث المشرقیة؛ بیروت: دار الکتب العربی، 1410ق.
8
سجادى، سیدجعفر؛ فرهنگ اصطلاحات فلسفى ملاصدرا؛ چ1، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1379.
9
سیدان، سیدجعفر؛ میزان شناخت؛ چ1، مشهد: پیام طوس، 1381.
10
10. شاکرین، حمیدرضا؛ «مادیت نفس در نگرة تفکیکی، بررسی و نقد»؛ فصلنامة علمی- پژوهشی کلام اسلامی، ش101، بهار 1396، ص33-57.
11
11. صدرالدین شیرازی، محمد (صدرالمتألهین)؛ الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة؛ ج3، ط3، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1981م.
12
12. طباطبائی، سیدمحمدحسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج12، چ5، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعة مدرسین حوزة علمیة قم، 1417ق.
13
13. _____؛ نهایة الحکمة؛ قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم، 1416ق.
14
14. فعالی، محمدتقی؛ معرفتشناسی دینی و معاصر؛ قم: زلال کوثر، 1380.
15
15. قزوینی، شیخ مجتبی؛ بیان الفرقان؛ ج1، مشهد: عبدالله واعظ یزدی، شرکت چاپخانة خراسان، 1370ق.
16
16. مروارید، میرزا حسنعلی؛ تنبیهات حول المبدأ والمعاد؛ چ3، مشهد: آستان قدس رضوی، 1391.
17
17. ملکی میانجی، محمدباقر؛ توحید الامامیه؛ تحقیق مؤسسة معارف اهلالبیت:؛ چ1، قم: نشر معارف اهلالبیت:، 1395.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل انتقادی دلایل قائلان به مادیت ادراک، با نگاه به مبانی حکمت متعالیه
در این پژوهش ابتدا اصول کلی و مشترک قائلان به نظریههای مادیانگارانه و دیدگاههای مخالف دوگانهانگاری، که برای اختصار آنها را «قائلان به مادیت ادراک» مینامیم، بر میشماریم؛ ادلۀ یادشده در دو دستۀ کلی قرار میگیرند: دلایلی که در رد دوگانهانگاری جوهری اقامه شده است و دلایلی که برای اثبات دیدگاههای یگانهانگاری ارائه گردیده است. سپس به تحلیل و بررسی این دلایل میپردازیم. در پایان با بررسی دلایل مختلف، مشخص شد که دو دیدگاه رفتارگرایی و کارکردگرایی برای ادعای خود دلیلی اقامه نکردهاند. دلایل مطرحشده برای ماتریالیسم حذفگرا و اینهمانی به این دلیل که بر پایۀ استقرا هستند یا امید به پیشرفت دانش عصبشناسی در آینده، بسی جای تأمل ندارند؛ ولی نشان داده شد که برهانهای ناتوانی تبیین دیدگاه دوگانهانگاری، تاریخ تکاملی، وابستگی عصبی، تأثیر روانگردانها بر آگاهی و برهان مغز دوپاره، خدشهپذیر نیستند؛ ولی با نظر صدرالمتألهین مبنی بر جسمانیۀالحدوث وروحانیۀالبقا بودن نفس انسانی سازگاری دارند.
https://zehn.iict.ac.ir/article_31771_2b80d565f981f60a1a49d14d42f424c3.pdf
2018-06-22
25
49
ادراک
مادیت
دوگانهانگاری
فیزیکالیسم
محمد
فروغی
foroughi@um.ac.ir
1
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
هادی
وکیلی
drhvakili@gmail.com
2
گروه پژوهشی حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
اعظم
صادقی
zamakbarsedigheh@gmail.com
3
گروه پژوهشی حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
مسلین، کیت؛درآمدی به فلسفۀ ذهن؛ ترجمۀ مهدی ذاکری؛ چ2، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1391.
1
دکارت، رنه؛گفتار در روش درست راهبردن عقل؛ ترجمۀ محمدعلی فروغی؛ چ3، مشهد: مهر دامون، 1394.
2
تامسون، گرت؛ فلسفۀ دکارت؛ ترجمۀ علی بهروزی؛ چ2، تهران: مؤسسۀ انتشارات شبکۀ اندیشه، 1393.
3
بلکمور، کالین؛ ساخت و کار ذهن؛ ترجمۀ محمدرضا باطنی؛ تهران: فرهنگ معاصر، 1389.
4
اردبیلى، احمد بن محمد؛ مجمع الفائدة والبرهان فی شرح ارشاد الاذهان؛ چ1، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1403ق.
5
حر عاملی، محمد بن حسن؛ وسائل الشیعة؛ چ1، قم: مؤسسۀ آل البیت:، 1403ق.
6
موسوى خمینى، سیدروحاللّه؛ تحریر الوسیلة، چ1، قم: مؤسسۀ مطبوعات دار العلم، 1404ق.
7
خوانسارى، احمد بن یوسف؛ جامع المدارک فی شرح مختصر النافع؛ چ2، قم: مؤسسۀ اسماعیلیان، 1405ق.
8
روحانی، سیدصادق؛ فقه الصادق7؛ چ1، قم: دار الکتاب- مدرسۀ امام صادق7، 1412ق.
9
سبزوارى، سیدعبدالاعلى؛ مهذّب الاحکام؛ چ4، قم: مؤسسۀ المنار- دفتر حضرت آیتالله، 1413ق.
10
شهید ثانى، زینالدین بن على؛ مسالک الافهام الى تنقیح شرائع الاسلام؛ چ1، قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة، 1413ق.
11
طوسى، محمد بن حسن؛ تهذیب الاحکام؛ چ4، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1407ق.
12
کلینى، محمد بن یعقوب؛ الکافی؛ چ4؛ تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1407ق.
13
14. Churchland, Paul M; Matter and Consciousness A Contemporary Introduction to the Philosophy of Mind; Revised Edition, Massachusetts: Mas.: MIT Press, 1988.
14
15. Searle, John R; The Mystery of Consciousness; Edition7, New York: The New York Review of Books, 1997.
15
16. Cockburn, David; An Introduction to the Philosophy of Mind; Great Britain: Anotony Rowe Ltd, 2001.
16
17. Russel, Bertrand; A History of Western Philosophy And Its Connection with Political and Social Circumstances from Earlier Time to Present Day; Fourth printing, New York: Simon and Schuster, 1945.
17
18. Borchert, Donald M; Encyclopedia of Philosophy; edition2, Mason: Tomson Gale, 2006.
18
Blackmore, Susan; Consciousness; A Very Short Introduction, New York: Oxford University Press, 2005.
19
19. Trevarthern, Colwyn B; Brain Circuits and Functions of the Mind: Essays in Honor of Roger Wolcott Sperry; United Kingdom: Cambridge University Press, 1990.
20
ORIGINAL_ARTICLE
ذاتگرایی جدید در فلسفۀ علم معاصر (جریانی مهم، اما ناآشنا در ایران معاصر)
در عرصه «فلسفۀ علم معاصر» دو جریان قابل تشخیص است: 1. جریان ضد ذاتگرایی؛ 2. جریان ذاتگرایی. جریان نخست از زمان بارکلی و هیوم تا پیش از چهل سال اخیر یکهتاز میدان بود و در چهل سال اخیر از طریق پوزیتیویستها و فلسفههای تحلیلی و زبانی منشأ فراموشی جریان دوم شده است. جریان دوم در چهل سال اخیر به ظهور رسیده و در تقابل با مابعدالطبیعۀ هیومی بهشدت به گسترش و تقویت مابعدالطبیعۀ ذاتگرایانه همت گماشته است. متأسفانه ایران معاصر از جریان دوم تا حدود زیادی بیاطلاع است. در نوشتار پیشرو کوشیدهایم نشان دهیم ما و فلسفۀ اسلامی ما که در بنیاد خود، ذاتگرا و واقعگراست، بهشدت به جریان دوم نیازمندیم و با أخذ و نقادی جریان دوم بهخوبی میتوانیم در عرصههای گوناگون علم و عمل، در عرصههایی همچون فلسفۀ اسلامی، فلسفۀ علم، علوم انسانی اسلامی، علم دینی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اسناد بالادستی علمی و مدیریتی و در عرصههای دیگری، در مسیرهایی واقعبینانه قرار گیریم.
https://zehn.iict.ac.ir/article_31772_6449b85b23f6f7a18df1ee0cb1134ad9.pdf
2018-06-22
50
82
فلسفۀ علم
ذاتگرایی
ضد ذاتگرایی
ذاتگرایی جدید
بازسازی واقعگرایی
ابراهیم
دادجو
idadjoo@gmail.com
1
گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
AUTHOR
ابنسینا، حسین بن علی؛ الهیات از کتاب شفا؛ ویرایش و ترجمۀ ابراهیم دادجو؛ چ3، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1395.
1
ارسطو، متافیزیک؛ ترجمه شرفالدین شرف خراسانی؛ چ1،تهران: نشر گفتار، 1366.
2
استرول، اورام؛ فلسفۀ تحلیلی در قرن بیستم؛ ترجمۀ فریدون فاطمی؛ تهران: نشر مرکز، 1383.
3
اسکفلر، اسراییل؛ چهار پراگماتیست؛ ترجمۀ محسن حکیمی؛ تهران: نشر مرکز، 1366.
4
بارکلی، جرج؛ رساله در اصول علم انسانی و...؛ ترجمۀ منوچهر بزرگمهر؛ تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1375.
5
پوپر، کارل ریموند؛ حدسها و ابطالها: رشد شناخت علمی؛ ترجمۀ احمد آرام؛ چ1، تهران: انتشارات سروش، 1370.
6
_____؛ منطق اکتشاف علمی؛ ترجمۀ سیدحسین کمالی؛ چ4، انتشارات علمی و فرهنگی، 1388.
7
دادجو، ابراهیم؛ مابعدالطبیعه از نگاه ارسطو و ابنسینا؛ چ1، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1390.
8
_____؛ واقعگرایی در علومانسانی اسلامی (واقع مرکزی)؛ تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، [بیتا(در دست چاپ)].
9
_____؛ وجود و موجود از منظر ابنسینا و آکوئینی، ایران- تهران؛ چ1، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1392.
10
11. دامت، مایکل؛ خاستگاههای فلسفۀ تحلیلی؛ ترجمۀ عبدالله نیکسیرت؛ تهران: انتشارات حکمت، 1392.
11
12. رضایی، رحمتالله؛ «استنتاج معطوف به بهترین تبیین و توجیه گزارههای مربوط به عالم خارج»؛ فصلنامۀ علمی پژوهشی معرفت فلسفی، ش2، زمستان 1383.
12
13. رعایت جهرمی، محمد؛ فلسفۀ زبان قارهای و فرهنگی؛چ1، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، 1391.
13
14. الفارابی، ابونصر؛ فصوص الحکمة؛ تحقیق علی اوجبی؛ تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1381.
14
15. فیاضی، غلامرضا؛ هستی و چیستی در مکتب صدرائی؛ چ1، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1387.
15
16. کاپلستون، فردریک؛ تاریخ فلسفه؛ ج5، چ2، تهران: انتشارات سروش، 1370.
16
17. کانت، امانوئل؛ سنجش خرد ناب؛ میرشمسالدین ادیب سلطانی؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1383.
17
18. کرومبی، آ. سی؛ از اوگوستن تا گالیله؛ ترجمه احمد آرام؛ چ1، تهران: سمت، 1371.
18
19. گلشنی، مهدی؛ دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر؛ چ1، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1369.
19
20. مصباح یزدی، محمدتقی؛ تعلیقه علی نهایۀ الحکمۀ؛ چ1، قم: مؤسسۀ در راه حق، 1405ق.
20
21. ویتگنشتاین، لودویک؛ پژوهشهای فلسفی؛ ترجمۀ فریدون فاطمی؛ تهران: نشر مرکز، 1385.
21
22. _____؛ کتابهای آبی و قهوهای؛ ترجمۀ ایرج قانونی؛ تهران: نشر نی، 1385.
22
23. Aristotle;TheComplete Work of Aristotle; edited by Jonathan Barnes, Two vols, Prinction University Press,1995.
23
24. Bird, Alexander, “Essences and Natural Kinds”; in Routledge Companion to Metaphysics, Abingdom, 2009, pp.497-506.
24
25. _____; “the Metaphysics of natural kinds”; in Springer Netherlands, Synthese: 2015, pp.1-30.
25
26. Carnap, Rudolf; Empiricism. Semantics and Ontology; in Meaning and Necessity, 2nd ed, Chicago, II: University of Chicago Press, 1956.
26
27. Craig, Edward; Routledge Encyclopedia of Philosophy; London and New York: Routledge, 1998.
27
28. Ellis, Brian; Scientific Essentialism; Cambridge University Press, 2001.
28
29. Hume, David; A Treatise of Human Nature; ed. By L. A. Selby- Bigge, Oxford, 1951.
29
30. Kitcher, Philip; the Advancement of Science;Oxford: University Press Oxford, 1993.
30
31. Lehrer, Keitth; Theory of Knowledge; U. S. A, Westview Press, 1990.
31
32. Locke, John; An Essay Concerning Human Understanding; Abriged and edit. A. S. Pringle- Pattison; Oxford: 1924.
32
33. Psillos, S and Cord, M. ; The Routledge Companion to philosophy of Science;Routledge, New York: 2008.
33
34. Psillos, Stathis; Knowing The Structure of Nature; Essays on Realism and Explantion, palgrave, Macmillan, 2009.
34
35. _____; Stathis; Scientific Realism: How Science Tracks Truth; London: Routledge, 1990.
35
36. Sankey, Howard; Scientific Realism and the Rationality of Science;Ashgate Publishing Company, England, 2007. منابع برای مطالعه و پژوهش بیشتر:
36
Aronson, Jerrold L, Rom Harr’e, Eileen Cornell Way; Realism rescued: How scientific Progress is possible; Open Court Publishiny Company, 1995
37
Bigelow, John & Brian Ellis and Caroline Lierse, “The world as one of kind: natural necessity and laws of nature”, British Journal for the Philosophy of Science 43, 1992, pp.371-388.
38
Bird, Alexander and Emma Tobin; Natural Kind, Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2008, Substantive revision, 2017. (مقدمهای عمومی بر انواع طبیعی و ذاتگرایی در انواع طبیعی)
39
Bird, Alexander, Brian Ellis; “Howard Sankey & Properties”; Powers and Structures: issues in the Metaphysics of Realism; Routleddge, 2013.
40
Bird, Alexander; “Scientific Progress”; Oxford University Press, 2016 , pp.544-563.
41
_____; The Metaphysics of Natural Kinds; Synthese, Springer Netherlands, 2015, pp.1-30.
42
Caroline Lierse; “Natural Kind, Laws of Nature and Scientific Methodology”; Kluwer Academic Publishers, ed. P. Riggs, 1996, pp. 29-48
43
Ellis, Brian; Scientific Essentialism; Cambridge university Press, 2001. (مابعدالطبیعه علم مبتنی بر ذاتگرایی)
44
_____; The Philosophy of Nature: A Guide to the New Essentialism; Acumen, 2002.
45
10. _____; The Metaphysics of Scientific Realism; Montral: McGill, Queen’s University Press, 2010.
46
11. Fales, Evan; “Essentialism and the Elementary Constituents of Matter”; Midwest Studies in Philosophy, Vol.XI, 1986, 391-402.
47
12. _____; “Is Middle Knowlede Possible?”; Almost, Sophia, Vol.50, N.1, 2011, pp.1-9.
48
13. _____; “Natural Kinds and Freaks of Nature”; Philosophy of Science, Vol.49, N.1, 1982, pp.67-90.
49
14. Heil, John; The Universe as we Find it; Oxford University Press, 2012.
50
15. Josep, Laporte; Natural Kinds and Conceptual Change; Combridge, 2004. (مقدمهای کلیدی و بسیار روشن از موضوعات مربوط به انواع طبیعی ذاتگرایی در نوع)
51
16. Kripke, Saul A; NamingandNecessity; Harvard University Press, Blackwell, 1980.
52
17. Molnar, George; Power: A Study in Metaphysics; Varga S. Twice the man, Sydney Morning Herald 9 August, 2003.
53
18. Penelope Mackie; How things Might have Been; Oxford, 2006. (بحثی عالی و متأخر از ذاتگرایی آغازین کریپکی)
54
19. Psillos; Knowing the Structure of Nature: Essays on Realism and Explantion; Palgrave: Mac Millan, 2009.
55
20. Putnam, Hilaty; “Meaning of Meaning”; Minnesota Studies in the Philosophy of Science, N.7, 1975, pp.131-193.
56
21. Samuel Kimpton- Nye; in defence of a Scientific essentialist account of Natural Law, University of London, 2016. (تز دکتری)
57
22. Sankey, H.; “Causation and Laws of Nature”; Australasian Studies in History and Philosophy of Sience, Vol.14, Kluwer Academic Publishers, Dordrech, 1999.
58
23. _____; Scientific Realism and Rationality of Sience; Publishing Company, England, 2008.
59
24. Steiner, John Michael; An Anti – Reallist Theory of Natural Kinds, 2016. (نظر مخالف)
60
25. Tuomas E. Takho; “Natural Kinds Essentialism Revisited”; Mind, Vol.124, N.4-5, 2015, pp.795-822.
61
ORIGINAL_ARTICLE
دفاع از واقعگرایی هستیشناختی بدون التزام به واقعگرایی معرفتشناختی
واقعگرایی علمی را میتوان متشکل از سه منظر معناشناختی، معرفتشناختی و هستیشناختی دانست. پوزیتیویستهای منطقی که رویکرد حاکم بر تجربهگرایی در نیمۀ اول قرن بیستم بودند، به منظور طرد متافیزیک از ساحت علم، هر سه منظر فوق را رد کردند؛ اما ون فراسن در قالب رویکرد تجربهگرایی برساختی- و با همان هدف طرد متافیزیک از ساحت علم تجربی- با طرح تمایز میان هویتهای مشاهدهپذیر و مشاهدهناپذیر، منظر معناشناختی مد نظر واقعگرایان علمی را میپذیرد؛ ولی در مخالفت با واقعگرایان علمی از تمایزهای معرفتشناسانه و هستیشناسانۀ مشاهدهپذیر و مشاهدهناپذیر دفاع میکند. در این مقاله قصد داریم ضمن دفاع از تمایز معرفتشناسانۀ مشاهدهپذیر و مشاهدهناپذیر مدنظر ون فراسن، با تکیه بر آموزههایی از حکمت متعالیۀ ملاصدرا منکر تمایز هستیشناسانۀ مشاهدهپذیر و مشاهدهناپذیر شده و از نوعی منظر واقعگرایی هستیشناسانه با نام واقعگرایی وجودی دفاع کنیم. برای رسیدن به این هدف، نخست بنیان نظریۀ تجربهگرایی برساختی- یعنی چگونگی تمایز مشاهدهپذیر و مشاهدهناپذیر و نقدهای وارد بر آن را توضیح میدهیم؛ سپس با توضیح دیدگاه اصالت وجود، نشان میدهیم که دیدگاه ضد واقعگرایی معرفتشناسانه ون فراسن با رویکرد واقعگرایی هستیشناسانه ملاصدرا قابل جمعاند.
https://zehn.iict.ac.ir/article_31773_de434eb09a16c562d690400f765105b3.pdf
2018-06-22
83
112
تجربهگرایی برساختی
مشاهدهپذیر
مشاهدهناپذیر
ملاصدرا
واقعگرایی علمی
اصالت وجود
ون فراسن
جهانگیر
موذن زاده
jahan325@yahoo.com
1
دانشگاه صنعتی شریف
LEAD_AUTHOR
میر سعید
موسوی کریمی
mirsaeid@gmail.com
2
دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
ابنسینا، حسن بن عبدالله؛ دانشنامۀ علایی: منطق و فلسفۀ اولی؛ تصحیح و تعلیق احمد خراسانی؛ تهران: کتابخانۀ فارابی، 1360.
1
_____؛ الاشارات والتنبیهات؛ ج3، تهران: دفتر نشر کتاب، 1403ق.
2
اکبریان، رضا؛ حکمت متعالیه و تفکر فلسفی معاصر؛ تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، 1386.
3
راسل، برتراند؛ «توصیفها»؛ ترجمۀ محمدعلی حجتی؛ تهران: ارغنون، ش7 و 8، 1374، ص149-163.
4
موحد، ضیاء؛ از ارسطو تا گودل: مجموعه مقالههای فلسفی- منطقی؛ تهران: انتشارات هرمس، 1389.
5
موسوی کریمی، میرسعید؛ «برونشدن از نتایج مشکلآفرین رویکرد کانت به مسئلۀ وجود در پرتو حکمت سینوی»؛ متافیزیک، ش5 و 6، 1389، ص39-58.
6
_____؛ «احتجاج امانوئل کانت و مکس بلک له نظریۀ اصالت وجود ملاصدرا»؛ خردنامۀ صدرا،ش64، 1390، ص81-98.
7
_____؛ «دیدگاه مشکلآفرین کانت دربارۀ وجود و ناکامی رویکرد منطقی در حل آن»؛ دوفصلنامۀ فلسفی شناخت، 1392«الف»، ص109-132.
8
_____؛ «مسئلۀ وجود: دیدگاه مشکلآفرین کانت و ناکامی رویکرد فرگهای»؛ پژوهشهای فلسفی- کلامی، ش55 و 56، 1392«ب»، ص277-300.
9
Ashooh, M; When Seeing Is Believing: Bas Van Fraassen and the Observable/ Unobservable Distinction in Science; UMI press, 1997.
10
Churchland, Paul. M. and Clifford A. Hooker, Images of Science; Chicago: University of Chicago Press, 1985.
11
Contessa, G;“Constructive empiricism, observability and three kinds of ontological commitment”; Studies in History and Philosophy of Science, Vol.37, 2006, pp.454-468.
12
Descartes, Rene; The Philosophical Writings of Descartes; ed. and trans. John Cottingham, Robert Stoothoff, DugaldMurdoch, and (for Vol.3) AnthonyKenny; Vols.1-3, Cambridge: Cambridge University press, (CSM 1-3 in the text), 1984.
13
Dicken, Paul and Peter Lipton; “What can Bas believe? Musgrave and van Fraassen on observability”; Analysis, Vol.66, 2006, pp.226-233.
14
Friedman, M; “The Scientific Image, Review by: Michael Friedman”; The Journal of Philosophy, Vol.79, 1982, pp.274-283.
15
Gonzales, W. J; Bas van Fraassen’s Approach to Representation and Models in Science; Springer, 2014.
16
Hacking, I; “Do We See Through a Microscope?”; P. M. Churchland and C. A. Hooker, 1985, pp.132-152.
17
Kelly, M; “Seeing the Unobservable: Van Fraassen and the Limits of Experience”; Syntheses, Vol.140, 2004, pp.331-353.
18
Maxwell, Grower; “The Ontological Status of Theoretical Entities”; in Feigl et al, 1962, pp.3-27.
19
Mohler, C; “The Dilemma of Empiricist Belief”; Monton, 2007, pp.209-228.
20
Monton, B; Images of Empiricism; Oxford: Oxford Univercity Press, 2007.
21
Musgrave, Alan; “Constructive Empiricism and Realism”; Churchland et al, 1985, pp.197-221.
22
Psillos, S; “On van Fraassen’s Critique of Abductive Reasoning”; The Philosophical Quarterly, Vol.46, 1996, pp.31-47.
23
_____; Scientific Realism: How Science Tracks Truth; New York: Rutledge, 1999.
24
_____; Knowing the Structure of Nature; London: Palgrave MacMillan, 2009.
25
Sober, Elliott; “Constructive Empiricism and the Problem of Aboutness”; The British Journal for the Philosophy of Science, Vol.36, 1985, pp.11-18.
26
Stapleton, T. J; The Question of Hermeneutics; Springer Science & Business Media Dordrecht, 1994.
27
van Fraassen, B. C; The Scientific Image; Oxford: Clarendon Press, 1980.
28
_____; “Empiricism In the Philosophy of Science”; in Churchland and Clifford, Vol 198, 1985.
29
_____; Laws & Symmetry; Oxford: Oxford University Press, 1989.
30
_____; “Against Transcendental Empiricism”; in Stapleton, 1994, pp.309-335.
31
_____; “Constructive Empiricism Now”; Philosophical Studies, Vol.106, 2001, pp.151-170.
32
_____; The Empirical Stance; New Haven: Yale Univercity Press, 2002.
33
_____; “Replies to Discussion on the Empirical Stance”; Philosophical Studies, Vol.121, 2004, pp.171–192.
34
_____; “From a View of Science to a New Empiricism”; in Monton, 2007, pp.337-385.
35
_____; Scientific Representation; Oxford University Press, 2008.
36
_____; “Values, Choices, and Epistemic Stances”; in Bas van Fraassen’s Approach to Representation and Models in Science, W. JGonzalez; Springer, 2014.
37
Wilson, M; “What Can Theory Tell Us about Observation”; in Images of Science, Paul. M Churchland, ,; Chicago: University of Chicago Press, 1985, pp.222-242.
38
Wright, C; “Realism, Antirealism, Irrealism, Quasi – Realism”; Midwest Studies in Philosophy, Vol.12, 1988, pp.25–49.
39
ORIGINAL_ARTICLE
نسبت میان بازیهای زبانی، صورتهای زندگی و حیات اجتماعی انسان در ویتگنشتاین متأخر
ویتگنشتاین در فلسفۀ متأخر خود با طرح نظریۀ کاربـردى مـعنا، معنای واژه را به کاربرد آن در جریان و شکل زندگی پیوند میدهد. از نگاه او، زبان امری عمومی و اجتماعی و زبان خصوصی امری ناممکن است. کاربرد زبان در قالب بازیهای زبانی صورت میگیرد و کاربرد بازیهای زبانی خود، انواع گوناگون صورتهای زندگی را شکل میدهد. صورتهای زندگی پیوندی با ساختار حیات اجتماعی انسان دارند. در این نوشتار میکوشیم نسبت میان کاربرد واژهها و صورتهای زندگی را بحث کنیم و نشان دهیم که چگونه کاربرد واژهها، یک بازی زبانی را شکل میدهد و چه نسبتی میان بازیهای زبانی و صورتهای زندگی وجود دارد. همچنین در این مقاله به بررسی نسبت میان صورتهای زندگی و تاریخ طبیعی انسان از یک سو و زندگی اجتماعی انسان از سوی دیگر خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد اگرچه پیوند میان این عناصر پذیرفتنی است، اما نمیتوان آن را بهطور مطلق تأیید کرد؛ زیرا تغییرات در هر یک از اینها لزوماً متناظر با تغییر در عناصر دیگر نیست.
https://zehn.iict.ac.ir/article_31774_bada371a3796f5be000a2b0649789b18.pdf
2018-06-22
113
136
نظریۀ کاربردی معنا
بازیهای زبانی
صورتهای زندگی
بافت اجتماعی
ویتگنشتاین
مهدی
دهاقین
mdahaqin@gmail.com
1
دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
LEAD_AUTHOR
عبدالرزاق
حسامی فر
ahesamifar@hum.ikiu.ac.ir
2
دانشیار گروه فلسفۀ دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی رحمه الله علیه قزوین
AUTHOR
سید مسعود
سیف
dr-sayf2003@yahoo.com
3
معاون آموزشی و عضو گروه فلسفه دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
AUTHOR
محمد حسن
حیدری
mh.haydari@yahoo.com
4
عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه امام بین المللی خمینی ره
AUTHOR
جوادی، محسن؛ مسئلۀ باید و هست؛ قم: دفتر تبلیغات اسلامیحوزۀ علمیۀ قم، 1375.
1
سرل، جان. آر؛ افعال گفتاری (جستاری در فلسفۀ زبان)؛ قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1384.
2
فرانکنا، ویلیام کی؛ فلسفۀ اخلاق؛ ترجمۀ هادی صادقی؛ قم: مؤسسۀ فرهنگی طه، 1383.
3
Audi, Robert; Can normativity be naturalized? in Ethical Naturalism: Current Debates, Susana Nuccetelli, Gary Seay; Cambridge University Press, 2011.
4
BonJour, Laurence; The Structure of Empirical Knowledge. Cambridge; Mass: Harvard University Press, 1985.
5
Brandt, Richard B; Ethical Theory: The Problems of Normative and Critical Ethics. Englewood Cliffs; N.J: Prentice – Hall, 1959.
6
Brandt, Richard; A Theory of Good and Right; New York: Oxford University Press, 1979.
7
Copp, David; Morality in a natural world; Cambridge University Press, 2007.
8
Dancy, Jonathan; Introduction to Contemporary Epistemology; Oxford: Blackwell Publishers Ltd, 1985.
9
Edel, Abraham; “Nature and Ethics”; In Encyclopedia of Ethics, Ed by Lawrence Becker and Charlotte Becker, London: Rutledge. Vol.2, 2001.
10
Leplin, Jarrett; A Theory of Epistemic justification; springer, 2009.
11
Levin, David Michael; “Some Remarks on Mill s Naturalism”; The Journal of Value Inquiry, Vol.3, N.4, 1969, pp.291-297.
12
Mill, John sturt; Utilitarianism, Kitchener; On: Batoche Books, 2001 [1863].
13
Miller, Alexander; An introduction to contemporary metaethics; Wiley-Blackwell, 2014.
14
Rachels, James; "Naturalism"; in The Blackwell Guide to Ethical Theory, Hugh LaFollette, Oxford: Blackwell, 2000, pp.74-91.
15
Sinnott – Armstrong, Walter; Moral Skepticism; Oxford, 2006.
16
Smith, Michael; The Moral Problem; Oxford: Blackwell Publishing, 1994.
17
Stacey Taylor, James; “Ethical Naturalism”; in
18
Encyclopedia of Business Ethics and Society, edited by Robert W. Kolb, Vol.1, Sage, 2008.
19
Thomson, Judith Jarvis; The Realm of Rights; Harvard University Press, 1990.
20
West, Henry R; “Mill s Naturalism”, Journal of Value Inquiry, Vol.9, N.1, 1975, pp.67-69.
21
ORIGINAL_ARTICLE
مبناگرایی در تقلیلگرایی اخلاقی طبیعتگرا
بر اساس تقلیلگرایی اخلاقی طبیعتگرا، ویژگیهای اخلاقی به ویژگیهای غیراخلاقی طبیعی و تجربی ازقبیل لذت و کامیابی کاهش مییابند. در این رویکرد باورهای حاکی از مشاهدههای غیراخلاقی به عنوان پایه و مبنا برای توجیه باورهای اخلاقی به شمار میآیند. این ادعا بر پایۀ پذیرش «امکان استنتاج باید از هست» و گسترش آن به حوزۀ معرفتشناسی است. از نظر نگارنده این رویکرد با عنوان مبناگرایی اخلاقی غیرشهودگرا پاسخی به استدلال تسلسل قهقرایی به شمار میآید؛ اگرچه با چالشهایی روبهروست که در این نوشتار به آن پرداخته شده است تا اینکه به موضع مختار نیز در حوزۀ توجیه باور اخلاقی اشاره شود. پیامد تبیین رویکرد حاضر این است که پیوندی وثیق میان اخلاق هنجاری و فرااخلاق وجود دارد؛ به این صورت که بحث توجیه باور اخلاقی تأثیرگذار در شناسایی قلمرو مصادیق نظریۀ هنجاری اخلاقی، بهویژه فایدهگرایی و خودگرایی طبیعتگرایانه است.
https://zehn.iict.ac.ir/article_31775_19fdc14060ea416f61e3cb0b1871b033.pdf
2018-06-22
137
156
طبیعتگرایی اخلاقی
توجیه باور اخلاقی
مبناگرایی اخلاقی
بهروز
محمدی منفرد
muhammadimunfared@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکاه تهران
AUTHOR
ابناثیر، مبارک بن محمد؛ النهایۀ فی غریب الحدیث والاثر؛ قم: مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان، 1367.
1
ابنسیده، علی بن اسماعیل؛ المحکم والمحیط؛ بیروت: دار اکتب العلمیة، 1421ق.
2
ابنفارس، احمد؛ معجم مقاییس اللغة؛ چ1، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق.
3
ابنمنظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ بیروت: دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع- دار صادر، [بیتا].
4
ازهری، محمد بن احمد؛ تهذیب اللغة؛ بیروت: دار احیاء تراث العربی، 1421ق.
5
اشعرى، ابوالحسن؛ مقالات الاسلامیین واختلاف المصلین؛ تحقیق فرانس شتاینر؛ چ3، آلمان: ویسبادن، 1400ق.
6
افراشی، آزیتا، بلقیس روشن و شهرام رنجبری؛ «نقش متغیرهای اجتماعی در تعیین پیشنمونههای زبانی»؛ فصلنامۀ پازند، ش 22 و 23، پاییز و زمستان 1389.
7
ایجى، میر سید شریف؛ شرح المواقف؛ چ1، قم: الشریف الرضی، 1325ق.
8
تفتازانى، سعدالدین؛ شرح المقاصد؛ چ1، قم:الشریف الرضی، 1409ق.
9
10. جوهری، اسماعیل بن حماد؛ الصحاح؛ بیروت: دار العلم للملایین، 1376ق.
10
11. حلبى، علىاصغر؛ تاریخ علم کلام در ایران و جهان؛ چ3، تهران: انتشارات اساطیر، 1376.
11
12. راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ القرآن؛ بیروت: دار القلم، 1412ق.
12
13. روشن، بلقیس و لیلا اردبیلی؛ مقدمۀ معناشناسی شناختی؛ [بیجا]: نشر علم، 1392.
13
14. شهید ثانى، زینالدین بن علی؛ حقائق الایمان مع رسالتی الاقتصاد والعدالة؛ چ1، قم: کتابخانۀ آیتالله مرعشى نجفى، 1409ق.
14
15. طباطبائى، سیدمحمدحسین؛ المیزان فى تفسیر القرآن؛ چ5، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، 1417ق.
15
16. طبرسى، فضل بن حسن؛ مجمع البیان فى تفسیر القرآن؛ چ3، تهران: انتشارات ناصرخسرو، 1372.
16
17. فاضل مقداد؛ ارشاد الطالبین الى نهج المسترشدین؛ قم: انتشارات کتابخانۀ آیتالله مرعشى، 1405ق.
17
18. فخر رازى، محمد بن عمر؛ مفاتیح الغیب؛ چ3، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1420ق.
18
19. فراهیدی، خلیل بن احمد؛ العین؛ قم: نشر هجرت، 1409ق.
19
20. فیروزآبادی، محمد بن یعقوب؛ القاموس والمحیط؛ بیروت: دار الکتب العلمیه، 1415ق.
20
21. قائمینیا، علیرضا؛ معناشناسی شناختی قرآن؛ تهران: چ1، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، 1390.
21
22. قاضى عبدالجبار؛ شرح الاصول الخمسة؛ چ1، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1422ق.
22
23. قرشی، علیاکبر؛ قاموس قرآن؛ تهران: دار الکتب الاسلامیۀ، 1371.
23
24. مرتضی زبیدی؛ محمد بن محمد؛ تاج العروس؛ بیروت: دار الفکر، 1414ق.
24
مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1368.
25
26. نصرتی، شعبان و محمد رکعی؛ «سرشت مقولهبندی»؛ فصلنامۀ ذهن، ش62، تابستان 1394.
26
27. نصرتی، شعبان؛ معناشناسی شناختی قلب در قرآن؛ پایاننامۀدکتری رشتۀ کلامامامیه، پاییز 1392.
27
28. نصیری، منصور؛ «ایمان از دیدگاه علامه طباطبائی»؛ فصلنامۀ قبسات، سال 19، ش 73، پاییز 1393.
28
29. Taylor, john; linguistic categorization; New York: Clearndon press, 1995.
29
30. Evans, Vyvyan & Benjamin Bergen & Jorg Zinken; The Cognitive linguistic Reader Equinox First Published; Londan, 2007.
30
31. Evans, Vyvyan & Melanie green; Cognitive Linguistics an Introduction; Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.
31
32. Croft, william; D.alan cruse; Cognitive Linguistics; New York: Cambridge university press, 2004.
32
33. the oxford handbook of cognitive linguistics; dirk geeraerts and Hubert cuyckens; New York: Oxford university press, 2007.
33
34. Nerlich, Brigitte & Zazie Todd; Polysemy Flexible Patterns of Meaning in Mind and Language; Berlin & New York, 2003.
34
35. Riemer, Nick; The Semantics of Polysemy; Berlin & New York: Moutin de Gruyter, 2005.
35
36. Cuyckens, Hubert & Britta Zawada; Polysemy in Cognitive linguistics; Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1997.
36
37. Martin Vanhove; From Polysemy to Semantic Change; Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2008.
37
38. Geeraerts, Dirk; Cognitive Linguistics: Basic Readings; berlin & new York: Moutin de Gruyter, 2006.
38
39. Lakoff, George; Women, Fire and Dangerous Things; Chicago and London: University of Chicago press, 1987.
39
ORIGINAL_ARTICLE
شبکۀ شعاعی معنای ایمان از دیدگاه اندیشمندان اسلامی
واژه ایمان و مشتقاتش در بیش از هفتصد آیۀ قرآن یاد شده است که این خود اهمیت این واژه را در جهانبینی قرآن نشان میدهد. بررسی تغییر معنای ایمان با توجه به دیدگاه افراد و با استفاده از نظریۀ شبکه شعاعی در معناشناسی شناختی به سازماندهی معانی متفاوت ایمان کمک میکند. شبکۀ شعاعی مدل گرافیکی برای سازماندادن معانی متفاوت یک واژه درباره یک معنای مرکزی است که به آن معنای مرکزی، پیشنمونه میگویند. مبنا در شبکۀ شعاعی و در این پژوهش بر اساس انواع تغییر معنایی است که واژه سیاقهای گوناگون پیدا میکند.
تغییر معنا- با توجه به دیدگاههای متفاوت- یکی از انواع تغییر معناست. معنای واژۀ ایمان نیز با توجه به دیدگاه لغتدانان، متکلمان اسلامی و مفسران تغییر میکند. معنای پیشنمونه از میان معانی متفاوت یک واژه انتخاب میشود و از معیارهای آن میتوان به اولین معنای مورد قبول، تفوق در شبکۀ معنایی، رابطه با دیگر معانی واژه، پیشبینی دستوری و تصور راحت اشاره کرد. معنای پیشنمونۀ ایمان، تصدیق قلبی است که چهار دستۀ معنایی از آن انشعاب میشود؛ 1. ایمان همراه با عمل، تصدیق قلبی افزون بر مولفۀ عمل؛ 2. ایمان بدون قلب، تصدیق قلبی بدون مؤلفۀ قلب؛ 3. حاصل ایمان؛ 4. معنای مساوی با ایمان که همان معرفت است
https://zehn.iict.ac.ir/article_31776_a367cb8c4ec3811662e7ea0129934f60.pdf
2018-06-22
157
176
ایمان
تصدیق قلبی
شبکۀ شعاعی
پیشنمونه
تغییر معنا
علیرضا
قائمی نیا
alirezaqaeminia@gmail.com
1
گروه معرفت شناسی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
AUTHOR
شعبان
نصرتی
nosrati546@yahoo.com
2
گروه کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث
AUTHOR
سولماز
ایرانی
soliirani03@gmail.com
3
دانشجوی دکترا رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن وحدیث قم
LEAD_AUTHOR
ابناثیر، مبارک بن محمد؛ النهایۀ فی غریب الحدیث والاثر؛ قم: مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان، 1367.
1
ابنسیده، علی بن اسماعیل؛ المحکم والمحیط؛ بیروت: دار اکتب العلمیة، 1421ق.
2
ابنفارس، احمد؛ معجم مقاییس اللغة؛ چ1، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق.
3
ابنمنظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ بیروت: دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع- دار صادر، [بیتا].
4
ازهری، محمد بن احمد؛ تهذیب اللغة؛ بیروت: دار احیاء تراث العربی، 1421ق.
5
اشعرى، ابوالحسن؛ مقالات الاسلامیین واختلاف المصلین؛ تحقیق فرانس شتاینر؛ چ3، آلمان: ویسبادن، 1400ق.
6
افراشی، آزیتا، بلقیس روشن و شهرام رنجبری؛ «نقش متغیرهای اجتماعی در تعیین پیشنمونههای زبانی»؛ فصلنامۀ پازند، ش 22 و 23، پاییز و زمستان 1389.
7
ایجى، میر سید شریف؛ شرح المواقف؛ چ1، قم: الشریف الرضی، 1325ق.
8
تفتازانى، سعدالدین؛ شرح المقاصد؛ چ1، قم:الشریف الرضی، 1409ق.
9
10. جوهری، اسماعیل بن حماد؛ الصحاح؛ بیروت: دار العلم للملایین، 1376ق.
10
11. حلبى، علىاصغر؛ تاریخ علم کلام در ایران و جهان؛ چ3، تهران: انتشارات اساطیر، 1376.
11
12. راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ القرآن؛ بیروت: دار القلم، 1412ق.
12
13. روشن، بلقیس و لیلا اردبیلی؛ مقدمۀ معناشناسی شناختی؛ [بیجا]: نشر علم، 1392.
13
14. شهید ثانى، زینالدین بن علی؛ حقائق الایمان مع رسالتی الاقتصاد والعدالة؛ چ1، قم: کتابخانۀ آیتالله مرعشى نجفى، 1409ق.
14
15. طباطبائى، سیدمحمدحسین؛ المیزان فى تفسیر القرآن؛ چ5، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، 1417ق.
15
16. طبرسى، فضل بن حسن؛ مجمع البیان فى تفسیر القرآن؛ چ3، تهران: انتشارات ناصرخسرو، 1372.
16
17. فاضل مقداد؛ ارشاد الطالبین الى نهج المسترشدین؛ قم: انتشارات کتابخانۀ آیتالله مرعشى، 1405ق.
17
18. فخر رازى، محمد بن عمر؛ مفاتیح الغیب؛ چ3، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1420ق.
18
19. فراهیدی، خلیل بن احمد؛ العین؛ قم: نشر هجرت، 1409ق.
19
20. فیروزآبادی، محمد بن یعقوب؛ القاموس والمحیط؛ بیروت: دار الکتب العلمیه، 1415ق.
20
21. قائمینیا، علیرضا؛ معناشناسی شناختی قرآن؛ تهران: چ1، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، 1390.
21
22. قاضى عبدالجبار؛ شرح الاصول الخمسة؛ چ1، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1422ق.
22
23. قرشی، علیاکبر؛ قاموس قرآن؛ تهران: دار الکتب الاسلامیۀ، 1371.
23
24. مرتضی زبیدی؛ محمد بن محمد؛ تاج العروس؛ بیروت: دار الفکر، 1414ق.
24
مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1368.
25
26. نصرتی، شعبان و محمد رکعی؛ «سرشت مقولهبندی»؛ فصلنامۀ ذهن، ش62، تابستان 1394.
26
27. نصرتی، شعبان؛ معناشناسی شناختی قلب در قرآن؛ پایاننامۀدکتری رشتۀ کلامامامیه، پاییز 1392.
27
28. نصیری، منصور؛ «ایمان از دیدگاه علامه طباطبائی»؛ فصلنامۀ قبسات، سال 19، ش 73، پاییز 1393.
28
29. Taylor, john; linguistic categorization; New York: Clearndon press, 1995.
29
30. Evans, Vyvyan & Benjamin Bergen & Jorg Zinken; The Cognitive linguistic Reader Equinox First Published; Londan, 2007.
30
31. Evans, Vyvyan & Melanie green; Cognitive Linguistics an Introduction; Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.
31
32. Croft, william; D.alan cruse; Cognitive Linguistics; New York: Cambridge university press, 2004.
32
33. the oxford handbook of cognitive linguistics; dirk geeraerts and Hubert cuyckens; New York: Oxford university press, 2007.
33
34. Nerlich, Brigitte & Zazie Todd; Polysemy Flexible Patterns of Meaning in Mind and Language; Berlin & New York, 2003.
34
35. Riemer, Nick; The Semantics of Polysemy; Berlin & New York: Moutin de Gruyter, 2005.
35
36. Cuyckens, Hubert & Britta Zawada; Polysemy in Cognitive linguistics; Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1997.
36
37. Martin Vanhove; From Polysemy to Semantic Change; Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2008.
37
38. Geeraerts, Dirk; Cognitive Linguistics: Basic Readings; berlin & new York: Moutin de Gruyter, 2006.
38
39. Lakoff, George; Women, Fire and Dangerous Things; Chicago and London: University of Chicago press, 1987.
39
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انتقادی رویکردهای سرل، دنت و پاتنم به جایگاه فلسفی هوش مصنوعی
این مقاله به دو بخش کلی تقسیم شده است. در بخش نخست صورتبندی پاتنم، دنت و سرل به جایگاه فلسفی هوش مصنوعی به صورت کلی، طرح شده و نقاط ضعف هر یک نشان داده میشود. سپس صورتبندی برگزیده با تفکیک دو تراز فلسفهعلمی و فلسفهذهنی شرح داده میشود. در تراز فلسفهعلمی مسئله آن است که آیا هوش مصنوعی میتواند دستگاهی بسازد که در آزمون نامحدود تورینگ پیروز شود؟ اما در تراز فلسفهذهنی مسئله این است که اگر چنین دستگاهی ساخته شد، آیا ذهن دارد؟ در بخش دوم از نوشتار مهمترین مسئلههای طرحشده در این دو تراز ارزیابی میشود. مهمترین مسئله در تراز فلسفۀ علمی، مسئلۀ چارچوب، یعنی مسئلۀ چگونگی روبهرویی با رویدادهای تعریفناشده و غیرمنتظره است. این مسئله بزرگترین مانع بر سر راه پیروزی هوش مصنوعی در آزمون تورینگ بوده است. در ادامه در تراز فلسفهذهنی سه مسئله ارزیابی شده است: مغالطۀ آدمک، استدلال اتاق چینی و نقد بر اساس تئوری گودل. مغالطۀ آدمک نشان میدهد هوش مصنوعی امر ذهنی را به امری دلخواه تبدیل میکند، اما دو نقددیگر، اگرچه بر پارادایم کلاسیک هوش مصنوعی وارد است، بر شبکههای عصبی پیوندگرا وارد نیست.
https://zehn.iict.ac.ir/article_31777_6ed959d31ff8bc962efd94bc9e03a0eb.pdf
2018-06-22
177
217
هوش مصنوعی
سرل
دنت
پاتنم
محمدحسین
محمدعلی خلج
mhmakh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه غرب معاصر دانشگاه بهشتی
AUTHOR
محمدعلی خلج، محمدحسین و محمدتقی طباطبائی؛ «از کارکردگرایی تا بسترگرایی: بازسازی گفتوگوی دریفوس و پاتنم»؛ مجلۀ فلسفه، ش2، پاییز و زمستان 1392.
1
محمدعلی خلج، محمدحسین؛ «دریفوس و تاریخ فلسفی هوش مصنوعی»؛ مجلۀ غربشناسی بنیادی، ش1، بهار و تابستان 1393.
2
Chalmers, D; “Subsymbolic Computation and the Chinese Room The Symbolic and Connectionist Paradigms: Closing the Gap”; Lawrence Erlbaum, J Dinsmore Addressing from this site: http://consc.net/papers/subsymbolic.pdf, 1992.
3
_____; “Minds, Machines, and Mathematics. Published in a PSYCHE symposium on Roger Penrose's book Shadows of the Mind in 1995”; http://consc.net/papers/penrose.html, 1995.
4
_____; A Computational Foundation for the Study of Cognition; http://moodle.tau.ac.il/mod/resource/view.php?id=341764&redirect=1, 2011.
5
Clark A ;”Philosophical Foundations” in Artificialintelligence, edit. Margaret Boden, Academic Press, Ing, 1996.
6
Dennett, D.C; Content and Consciousness; Routledge & Kegan Paul, 1969.
7
_____; “Cognitive Wheels: The Frame Problem of AI”; Minds, Machines and Evolution; Cambridge: Cambridge University Press, 1984, pp.129–151.
8
_____; “Artificial intelligence as Philosophy and Psychology”; in Brainchildren Essays on Designing Minds; Cambridge, Mass.: MIT Press, 1981.
9
_____; “When philosophers encounter Artificial intelligence”; Brainchildren Essays on Designing Minds; Cambridge, Mass.: MIT Press, 1981.
10
Dreyfus, Hubert L; “Phenomenology and Mechanism”; Noûs; Vol.5, Feb., 1971, pp.9-81.
11
_____; What Computers Can't Do: A Critique of Artificial Reason; Harper and Row, 1979.
12
_____; Being-in-the-world: A Commentary on Heidegger's Being and Time; División I, MIT Press, 1991.
13
_____; What Computers Still Can't Do; New York: MIT Press, 1992.
14
_____; “Why Heideggerian AI Failed and how Fixing it would Require making it more Heideggerian”; Addressing from this site: http://leidlmair.at/doc/WhyHeideggerianAIFailed.pdf,2007.
15
Dreyfus, H. and Dennett; Mechanical Bodies; Computational Minds A Bradford Book, 1997.
16
Dreyfus, H and Stuart Dreyfus; Mind Over Machine: The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of the Computer; New York: Free Press, 1986.
17
McCarthy, J; “What has AI in common with philosophy”; Addressing from this site: http://www-formal.stanford.edu/jmc/, 1995.
18
Nagel and Newman; “Communication”; The Journal of Philosophy, Vol.58, N.8, 1961.
19
Penrose, Roger; Beyond the Doubting of a Shadow: A Reply to Commentaries on Shadows of the Mind, Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
20
Putnam, H; “Minds and machines; Dimensions of Mind, ed. Sidney Hook”; New York: Published in Mind, Language and Reality; Philosophical Papers, Vol.2, Cambridge University Press 1975.
21
Russell, S and p. Norvig; “Modern Approach”; Pearson Education International, Second edition, 2003.
22
Searle, J.R; “Minds, brains, and programs”; Behavioral and Brain Sciences, Vol.3, 1980, pp.417-457.
23
_____; Rediscovery of the mind; Cambridge, Mass.: MIT Press, 1992.
24
_____; “Is the brain a digital computer?”; Proceeding and addresses of the American philosophical association, Vol.64, N.3, 1990.
25
_____; The Mystery Of Consciousness; New York: The New York Review of Books, 1997.
26
Turing, A.M. “Computing machinery and intelligence”; Mind, Vol.59, 1950, pp.433-460.
27
ORIGINAL_ARTICLE
Abstracts
Critical study of the knowledge theory in Tafkik/ Hamid-Reza Shakerin
Critical analysis of reasons to prove physicalism, using the foundations of Transcendental wisdom/ Mohammad Foroughi/ Hadi Vakili/ Azam Ghasemi
New Essentialism in the contemporary philosophy of science: an important current but unknown in contemporary Iran/ Ibrahim Dadjo
A defense of Ontological Realism without commitment to Epistemic Realism/ Jahangir Moazenzadeh/ Mir-Saeid Mosovi Karimi
The Relation between Language-Games, Forms of Life and Human's Social Life in Late Wittgenstein/ Mahdi Dahaqeen/ Abdurrazzaq Hesamifar/ Seyyed Masoud Seif/ Mohammad Hassan Heydari
Foundationalism inNaturalist moral reductionism/ Behrouz Mohammadi-Monfared
The Radial Network of the meaning of faith from the/ Ali Reza Qaeminia/ Shaban Nosrati/ Solmaz Irani
The critical assessment of Putnam, Dennet and Searl approach to philosophical significant of AI/ Mohammad-Hosein Mohammad-Ali Khalaj
https://zehn.iict.ac.ir/article_31778_dbed9c6b7089732b2ec064f41ec35cdb.pdf
2018-06-22
219
229
Seince
Knowledge theory
Contrast of science and the soul
translator
translator
zehn@iict.ac.ir
1
مترجم
AUTHOR
Chalmers, D; “Subsymbolic Computation and the Chinese Room The Symbolic and Connectionist Paradigms: Closing the Gap”; Lawrence Erlbaum, J Dinsmore Addressing from this site: http://consc.net/papers/subsymbolic.pdf, 1992.
1