آیت الله علی اکبر رشاد
ذهن
1735-0743
18
70
2017
08
23
تبیین و ارزیابی مبناگروی استقرایی در تحصیل یقین از دیدگاه شهید صدر
5
32
FA
محمد
محمدرضایی
استاد رشتهی فلسفه دین و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران- پردیس فارابی
mmrezai@ut.ac.ir
سیده حوراء
موسوی
0009-0003-8919-2095
کارشناسی ارشد رشتهی فلسفه و کلام اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران و طلبهی سطح 3 جامعه الزهرا
h.mousavi1993@gmail.com
معرفتشناسی ذاتیِ شهید صدر;، پس از طرح مراحل دلیل استقرا و یقینآوری آن، به ترسیم نظام مبناگروی خود بر اساس آن پرداخته است. در باب گزاره نظری، درجه احتمالی با ملاک صدقِ «قناعت استنباطی» و درجه تصدیق یقینی در این گزارهها نیز با ملاک صدق «هماهنگی با سایر یقینها» مورد نقد است. در گزارههای بدیهی، با عبور از یقینیبودن وجدانیات به نحو پیشین و ناکارآمدی راه استقرا در آن، گزاره اولی و امکان اجرای دلیل استقرا در تلازم بین موضوع و محمول، مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن شد که محکی گزارههای اولی، اعم از گزارههای مقدر و خارجی- به شرط اثبات وجود موضوع در خارج- است و دلیل استقرا امکان اجرا بر محکی آن ندارد. در صورت اجرا نیز با ملاکی روانشناختی روبهروست. از طرفی هم ملاک صدق بدیهی اولی در نظر شهید صدر;، هماهنگی و عدم تناقض با سایر تصدیقات یقینی عنوان شده که انسجامگرایی را تداعی میکند. تبیین پایههای معرفتی (احتمالی و یقینی) در مبناگرایی معتدل شهید صدر; و نیز نقد آن، بر بینیازی دلیل استقرا به اصل علیت عقلی به نحو پیشین، نقطه عطف این نوشتار در ارزیابی دیدگاه صدری است.
<strong>واژگان کلیدی</strong><strong>:</strong> مبناگروی معتدل، بدیهی، نظری، استقرا، پایههای معرفت، اصل عدم تناقض، انسجامگروی.
مبناگروی معتدل,بدیهی, نظری,استقرا,پایههای معرفت,اصل عدم تناقض,انسجامگروی
https://zehn.iict.ac.ir/article_27199.html
https://zehn.iict.ac.ir/article_27199_8dbed8a42185d64ff83ce55faad3a670.pdf
آیت الله علی اکبر رشاد
ذهن
1735-0743
18
70
2017
08
23
یقین در تفکر فارابی
33
64
FA
مهدی
عباس زاده
استادیار گرو معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
mehr_1777@yahoo.com
چکیده
معرفتشناسی فارابی مکتبی است یقینگرا؛ بدینمعناکه معرفت غیریقینی را معرفت حقیقی تلقی نمیکند. یقین اجمالاً بر دو قسم است: یقین روانشناختی و یقین معرفتشناختی. یقین روانشناختی عمدتاً از سنخ اقناع است و از نظرگاه منطقی و فلسفی یقین به شمار نمیرود؛ اما یقین معرفتشناختی یقینی است که از نظرگاه منطقی و فلسفی یقین به شمار میرود و در تفکر منطقی و فلسفی فارابی به دو قسم است: خاص و عام. یقین خاص یا ضروری (مطلق و دائم) خصوصیت جاودانی و همیشگی دارد؛ اما یقین عام یا غیرضروری (غیرمطلق و غیردائم) ممکن است در برخی زمانها زایل شود؛ لذا یقین به معنای حقیقی فقط قسم نخست است. یقین در تفکر فارابی اولاً ناظر به مقام تصدیق است و اگرچه تصدیق از اقسام علم حصولی است، دیدگاه وی در باب یقین، ناظر به علم حضوری نیز میباشد؛ چه دریافتهای حضوری نیز میتوانند در قالب تصدیقی و گزارهای بیان یا حکایت یا تفسیر شوند؛ ثانیاً یقین در تفکر او از سنخ یقین عقلی است و چنین یقینی یا از طریق علم به احکام عقلی بدیهی و یا از طریق قیاس برهانی (مبتنی بر احکام عقلی بدیهی) حاصل میشود. به نظر میرسد مجموعاً دیدگاه فارابی در مسئلة یقین کاملاً متعهد به رویکرد عقلگرا، موجه و دقیق است، اگرچه ممکن است با این نقد مواجه شود که او علی رغم بررسی انواع و مراتب مختلف یقین- حتی بررسی یقین در برخی ادراکات حضوری- تبیینی از کیفیت یقین در ادراکات شهودیِ عرفا [و اشراقیون] ارائه نکرده است.
<strong> </strong>
فارابی,علم,معرفت,یقین,ظن
https://zehn.iict.ac.ir/article_27200.html
https://zehn.iict.ac.ir/article_27200_70e147d42108f1df5794e8137e791145.pdf
آیت الله علی اکبر رشاد
ذهن
1735-0743
18
70
2017
08
23
دخالت اجتناب ناپذیر پیش فرضها در فهم در محک عقل و آیات قرآن
65
87
FA
محمد
عرب صالحی
دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
salehnasrabad@yahoo.com
<span lang="AR-SA">مهمترین ادعای هرمنوتیک فلسفی گادامر تاریخیت یا تاریخ</span><span dir="LTR" lang="AR-SA"></span><span lang="AR-SA">مندی فهم است. گادامر در کتاب حقیقت و روش حیثیتهای مختلفی برای فهم میشمارد؛ از جمله حیثیت اطلاقی فهم، حیثیت امتزاجی فهم و حیثیت تبعیت ضروری فهم از پیشفرضهای سیال. هدف او از برشمردن و تحلیل هر یک از این حیثیتها اثبات تاریخ</span><span dir="LTR" lang="AR-SA"></span><span lang="AR-SA">مندی فهم به معنای مصدری فهم (= فهمیدن) است که بالتبع فهم به معنای اسم مصدری (= فهم گزارهای) هم تاریخمند خواهد شد. مقاله حاضر ابتدا اصل انگاره دخالت اجتنابناپذیر پیشفرضها در فهم را تحلیل و سپس نقدهای عقلی و تحلیلی این نظر را ارائه کرده است و در بخش سوم مقاله دیدگاه گادامر در ترازوی دلالت آیات قرآن به محک زده شده است. گرچه قرآن کتاب معرفتشناسی نیست، اما از لوازم برخی آیات میتوان دیدگاه قرآن را درباره موضوع مقاله اصطیاد نمود. اینجا هم دلالت آیات بر خلاف مدعای ایشان به اثبات رسیده است.</span><br /><span lang="AR-SA"> </span>
هرمنوتیک فلسفی,فهم,تاریخمندی,پیشفرضها,قرآن
https://zehn.iict.ac.ir/article_27201.html
https://zehn.iict.ac.ir/article_27201_bd8696e32ba48db9d965173774084e1e.pdf
آیت الله علی اکبر رشاد
ذهن
1735-0743
18
70
2017
08
23
ادراک کلی از منظر صدرالمتألهین و علامه طباطبایی
91
111
FA
ابوالحسن
غفاری
استادیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
dr.ghafari.ah@gmail.com
بحث از مفاهیم کلی و چگونگی شکلگیری آنها از مهمترین مباحث معرفتشناسی است. ملاصدرا در این بحث بر خلاف نحوه حصول مفاهیم جزئی، حصول مفهوم کلی را محصول خلاقیت نفس نمیداند، بلکه معتقد است ناشی از اشتداد جوهری نفس و مشاهده عقول میباشد. این نظریه مورد پذیرش بیشتر حکمای پیرو حکمت متعالیه است؛ ولی علامه طباطبایی; با پذیرش اصول فلسفه ملاصدرا مناقشانی بر ملاصدرا دراینباره از جمله در مسئله عقول عرضی و ارباب انواع دارد و در صدد است با انتقال مسئله از عقول عرضی به عقول طولی، هندسه معرفتی صدرالمتألهین را تکمیل نماید. در این مقاله از اشاره به نحلهها و نظریات مهم درباره چگونگی شکلگیری مفاهیم کلی، به تحلیل و مقایسه نظر صدرالمتألهین و علامه طباطبایی; پرداخته میشود.
کلی,ادراک,نفس,ملاصدرا,علامه طباطبایی
https://zehn.iict.ac.ir/article_27202.html
https://zehn.iict.ac.ir/article_27202_a4334757bf28258541f76cd375caa333.pdf
آیت الله علی اکبر رشاد
ذهن
1735-0743
18
70
2017
08
23
ماهیت ادراک حسی و اعتبار آن از منظر حکمت عقلانی وحیانی
113
142
FA
ابوالحسن
حسنی
مربی خبرگان بدون مدرک
a.hassani@chmail.ir
ادراک حسی یکی از مسائل بسیار مهم در معرفتشناسی است. مسئله اصلی این مقاله بررسی ماهیت و اعتبار ادراک حسی در چارچوب حقیقتگرایی است. در این مقاله از برخی یافتههای وحیانی بهره گرفته شده است. گرچه امروزه این یافتهها چندان پنهان نیستند که استناد به وحی در آنها ضروری باشد، اما یکی از اهداف مقاله نشاندادن این نکته است که اگر متفکران مسلمان به این یافتهها توجه میکردند، بیش از هزار سال پیش به یافتههای این مقاله میتوانستیم دست یابیم. در این مقاله هم از ماهیت ادراک حسی و هم اعتبار آن تحلیلی جدید ارائه شده است. شاید جذابترین یافته مقاله این نکته باشد که بدون انکار شخصیبودن مفاهیم شخصی، آنها را حاصل تجرید دانسته و عقل را عامل این تجرید شمرده است. نویسنده تلاش کرده است دو موضوع را به اثبات برساند: نخست اینکه ادراک حسی عبارت است از ادراک امری طبیعی با واسطه اندام حسی در حین تأثیر آن امر طبیعی بر یکی از اندام حسی؛ دیگر اینکه ادراک حسی مسبوق به ادراکی اجمالی پیشین از همان شیء محسوس است. در این ضمن، تحلیلی جدید از اقسام مفاهیم نیز ارائه شده است.
ادراک,ادراک حسی,مفهوم شخصی
https://zehn.iict.ac.ir/article_27204.html
https://zehn.iict.ac.ir/article_27204_39cda612eab26267c2080e106d171665.pdf
آیت الله علی اکبر رشاد
ذهن
1735-0743
18
70
2017
08
23
تحلیل عرفانی- روانشناختی از کشفیات متناقض مبتنی بر نور و رنگ
143
166
FA
محسن
حسن زاده
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب قم
mohsen.h2041@gmail.com
محسن
الهی منش
عضو گروه تصوف و عرفان اسلامی
elahimanesh@gmail.com
عرفا در سیر و سلوک نفسانی خود مراتب و مقاماتی را طی میکنند که هر کدام از آن مراتب، آثار خاص خود را دارد؛ از جمله اینکه عارف وقتی به مشاهدات قلبی رسید و تمثلات رنگین برای او حاصل شد، این تمثلات از مرتبه و مقام او حکایت میکند. رنگ از جمله عناصر مهم در زبان نمادین عرفان است که عرفا برای تحلیل معارف و حقایق بهکار میگیرند. سالک در مسیر حرکت معنوی خود رنگهای مختلف و متفاوتی را شهود میکند که به ظاهر در تضاد و تناقض با هم هستند. از طرفی در روانشناسی رنگها، هر رنگ اثر روانی و معرفتی خاص خودش را دارد که گاهی در تضاد با هم میباشند و دو نوع حالت متضاد با هم را برای سالک به ارمغان میآورند. اکنون این پرسش مطرح میشود که با توجه به روانشناسی رنگها، آیا ممکن است عارف در یک مقام، دو حالت متفاوت و متناقض برای او حاصل شود؟ و این حکایت از شطحگویی او دارد یا باید به گونهای دیگر به تحلیل آن پرداخت؟ ما در این پژوهش با بیان بعضی از این وقایع در صددیم به تحلیل این تمثلات بپردازیم؛ به این صورت که سالک در ابتدای سلوک در مقام تلوین بوده، هر کدام از اسما و صفات الاهی با رنگ خاص خود بر او جلوهگری میکند؛ از طرفی تناسب و هماهنگی بین رنگهای متفاوت، عارف را از لذت شهود اسما و صفات به لذت شهود ذات حق سوق میدهد. با رسیدن به مقام تمکین عارف به عبادات و اذکارخود توجهی نمیکند و رنگها دیگر برای او جلوهای ندارد و به مقام فنا و شهود ذات حق رسیده که با نور و رنگ سیاه خودش را نشان میدهد؛ لذا تمثلات رنگی مختلف که در آنِ واحد برای عارف شهود میشود، حکایت از مقام او میکند و اینکه در ابتدای سلوک است نه اینکه تناقضگویی و شطح از او سر زده باشد.
رنگ,شهود,شطح,تلوین و تکوین
https://zehn.iict.ac.ir/article_27205.html
https://zehn.iict.ac.ir/article_27205_e204f6a85fc56d15c61306196733ab55.pdf
آیت الله علی اکبر رشاد
ذهن
1735-0743
18
70
2017
08
23
بینامتنیت مضامین اخلاقی قرآن با غزلیات عربی دیوان شمس
167
197
FA
علی
صیادانی
استادیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
alisayadani@yahoo.com
یادگرفتههای هر شخص، خواه ناخواه در کلام و گفتارش انعکاس مییابد و گفتار هر شخصی به تناسب بهرهگیری از منابع مختلف دستخوش تغییرات و تأثراتی است که متون و آموزههای پیشین بر او دیکته میکنند. شاعران نیز که همواره یک قدم از افراد دیگر در کشف نهان اشیا جلوترند، از این پدیده مستثنا نیستند؛ بلکه قصاید و اشعار شاعران به شکل بارزی، انعکاسی است از آموزههای مختلفی که فراگرفتهاند. آموزههای قرآنی دراینمیان بخش وسیعی از پیشفرضهای ذهنی شاعران را شکل میدهد. در آثار مولانا نیز میتوان نمود عینی این آموزههای اخلاقی قرآن را مشاهده کرد؛ از جمله در دیوان شمس که بخش وسیعی از آن را ابیات عربی تشکیل داده است. پژوهش حاضر بر آن است که نشان دهد چگونه مولانا معنایی عارفانه را با آیات بیان کرده است و برای تبیین این مسئله از روش تحلیلی و توصیفی بهره برده و با استناد به بینامتنی مضمون و لفظ این همتنیدگی مضامین آیات قرآنی را با کلام مولانا در غزلیات عربیاش به تصویر کشده است. نتیجه این پژوهش در دو محور زیر خلاصه میشود: نخست اینکه مولانا به دفعات زیاد، لفظ و مضامین آیات قرآنی را در غزلیات عربی به کار برده است؛ دوم آنکه تغییراتی ظریف در لفظ، معنا و موسیقی واژهها ایجاد کرده تا بهتر بتواند پیام مورد نظر خود را به مخاطبش منتقل کند.
بینامتنی,قرآن,شمس تبریزی,غزلیات عربی
https://zehn.iict.ac.ir/article_27206.html
https://zehn.iict.ac.ir/article_27206_0f44958a5b6c09b7f0661b9e284817cb.pdf
آیت الله علی اکبر رشاد
ذهن
1735-0743
18
70
2017
08
23
چکیده لاتین مقالات منتشر شده شماره 70
1
10
FA
چکیده لاتین مقالات منتشر شده شماره 70
چکیده لاتین
https://zehn.iict.ac.ir/article_27207.html
https://zehn.iict.ac.ir/article_27207_7ef7b90d61748fc4fc59534c90c8eb93.pdf