TY - JOUR ID - 22968 TI - تحلیل هایدگر از معنای زمان در فلسفه هگل JO - ذهن JA - ZEHN LA - fa SN - 1735-0743 AU - میرموسی, نیره ‏سادات AD - دکترای فلسفه غرب دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 17 IS - 65 SP - 79 EP - 93 KW - زمان KW - مکان KW - صیرورت KW - روح KW - هگل KW - هایدگر KW - حرکت دیالکتیکی DO - N2 - زمان با سه آموزۀ کلیدی فلسفه هگل یعنی مکان، صیرورت و روح همبسته است؛ 1. مکان، زمان می­شود؛ یعنی وجود مکان به مثابه زمان (توالی اکنون­ها) متعین می­شود. 2. زمان به این معنا صیرورت به شهود درآمده است که حرکت دیالکتیکی روح در آن ر خ می­دهد. 3. شباهت زمان- ­به مثابه اکنون­های تهی و انتزاعی­- و روح -­ به مثابه مفهوم­- روح را قادر به نفی زمان می­سازد. هایدگر این تحلیل هگل را مناسبِ فهم شایع از زمان (­زمان – اکنون­) می­داند و نه معنای اصیل زمانمندی. درک معنای اصیل زمان نیازمند آن است که نه تنها وجودِ مکان بلکه وجودِ هر موجودی بر اساس زمان فهمیده ­شود. در عین حال هایدگر تبیین هگل از نحوة شکل‏گیری و تطور تاریخی معانی زمان را تلاشی ستایش­برانگیز برای برقراری نسبتی معقول میان معانی گوناگون زمان می­داند.   UR - https://zehn.iict.ac.ir/article_22968.html L1 - https://zehn.iict.ac.ir/article_22968_4db3dcf53294d0c21684d584f541cef8.pdf ER -