TY - JOUR ID - 22972 TI - طریق عرفانی معرفت بر اساس تعلیقات امام خمینی(س) بر مصباح‌الانس JO - ذهن JA - ZEHN LA - fa SN - 1735-0743 AU - حسین پور, غلامرضا AD - دکترای عرفان اسلامی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 17 IS - 66 SP - 35 EP - 60 KW - امام خمینی(س) KW - قونوی KW - فناری KW - مصباح‌الانس KW - معرفت حضوری KW - ادراک حق DO - N2 - امام خمینی(س) در تعلیقات خود بر مصباح‌الانس که عالی‌ترین نظریات او در حوزه عرفان فلسفی است، در پی ساختن طریقی عرفانی برای معرفت نیز هست. از منظر ایشان بهترین طریق ادراک و معرفت به حقایق اشیا طریق کشف و شهود است. اساساً مباحث معرفت‌شناسی در لسان امام(ره)، با تعبیراتی چون حضور و استحضار بیان می‌شود که حضور اتفاقی در بیان امام(ره)، همان علم انفعالی حکیمان و استحضار، همان علم کسبی و لذا آگاهانه است. امام(ره)، علم و ادراک حقیقت را غیر از شهود و حضور نزد حقیقت می‌داند. درواقع امام رسیدن به کنه وجود را با فکر و علم و ادراک میسر نمی‌داند، بلکه مشاهده و مکاشفه را راه حل مسئله می‌داند. از این منظر فکر، حجاب است و علم، حجاب بزرگ‏تر و لذا معرفت، مطلوب است و فکر در ذات حق تعالی، نامطلوب. فکر از منظر امام، سبب کثرت و علم شهودی و معرفت حضوری، سبب وحدت است. UR - https://zehn.iict.ac.ir/article_22972.html L1 - https://zehn.iict.ac.ir/article_22972_b3db4454dd33d805fdbc477588b008c1.pdf ER -