TY - JOUR ID - 243244 TI - محتوای ادراک بصری ضعیف یا غنی؟ JO - ذهن JA - ZEHN LA - fa SN - 1735-0743 AU - کریم زاده, امید AD - استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 21 IS - 84 SP - 113 EP - 138 KW - بازنمودگرایی KW - آموزه محتوای غنی KW - آموزه محتوای ضعیف KW - تضاد پدیداری KW - سوزانا سیگل DO - N2 -   موضوع این مقاله تشریح و بررسیِ استدلال تضاد پدیداری سوزانا سیگل درباره غنی‌بودنِ محتوای ادراک بصری است. ابتدا دیدگاه بازنمودگرایی درباره ادراک حسی به عنوان زمینه بحث به‎اجمال مورد بررسی قرار می­گیرد. اهمیت بازنمود­گرایی برای این مقاله آن است که همه بازنمودگرایان می­پذیرند که تجربه بصری دارای محتواست و نیز تغییرات خصلت پدیداری تجربه بصری­ بر تغییرات محتوای آن تجربه مبتنی است. سپس آموزه­ غنی‎بودنِ محتوای ادراک بصری مطرح می­شود و اهمیت فلسفی پذیرش یا رد این آموزه نشان داده می­شود. در بخش بعدی استدلال تضاد پدیداری به عنوان استدلالی برای اثبات آموزه غنی‎بودن محتوا به شکل دقیق صورت­بندی و تشریح می­شود. در بخش پایانی برخی از مهم‎ترین ‎اشکالات به این استدلال مطرح شده و به آنها پاسخ داده شده است. نتیجه­گیری مقاله این است که استدلال تضاد پدیداری درنهایت قابل دفاع است و بنابراین می­توان امکان بازنمایی ویژگی‎هایی مانند ویژگی­های مربوط به انواع طبیعی را در ادراک بصری پذیرفت. این امر به معنای پذیرش غنی‏بودن محتوای ادراک بصری است. UR - https://zehn.iict.ac.ir/article_243244.html L1 - https://zehn.iict.ac.ir/article_243244_18b831b35d1e77e3dbf6501df6b4b176.pdf ER -