TY - JOUR ID - 32965 TI - تجربه عرفانی و شهود باطنی JO - ذهن JA - ZEHN LA - fa SN - 1735-0743 AU - فنایی اشکوری, محمد AD - عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 19 IS - ویژه نامه فلسفه عرفان SP - 157 EP - 182 KW - عرفان KW - تجربۀ عرفانی KW - کشف KW - شهود KW - کشف صوری KW - کشف معنوی DO - N2 - عرفان به عنوان معرفت، حاصل تجربه‌ای باطنی است که در سنت اسلامی معمولاً از آن به «کشف» و «شهود» و در سنت غربی جدید معمولاً از آن به «تجربۀ عرفانی» تعبیر می‌کنند. در فلسفۀ دین معاصر از «تجربۀ دینی» نیز بسیار سخن می‌گویند که نزدیک به تجربۀ عرفانی است. مباحثی هم که در این دو زمینه مطرح می‌شود، مشابه است و در مواردی هم‌پوشانی دارد. گاهی تجربۀ دینی را امری عام و تجربۀ عرفانی را قسمی از آن در نظر می‌گیرند که در این صورت نسبت آنها عام و خاص است. گاهی آنها را دو نوع تجربۀ متفاوت تلقی می‌کنند. در این تلقی تجربۀ عرفانی شهود مستقیم وحدت هستی است؛ اما تجربۀ دینی، تجربۀ امر مقدس بدون عنصر یگانگی هستی است. آنچه در این تلقی‌ها مشترک است، این است که تجربۀ عرفانی نوع برتر تجربۀ باطنی و معنوی است. برای شناخت چیستی و حقیقت تجربۀ عرفانی نخست به مهم‌ترین ویژگی‌هایش آن‌گونه که برخی از پژوهشگران غربی طرح کرده‌اند، خواهیم پرداخت؛ سپس نکاتی را در باب چیستی تجربۀ عرفانی خاصه شهود و اقسام آن در عرفان اسلامی طرح می‌کنیم. UR - https://zehn.iict.ac.ir/article_32965.html L1 - https://zehn.iict.ac.ir/article_32965_71f0d9cab14b87be7a77079861d5e2a6.pdf ER -