TY - JOUR ID - 40616 TI - تحلیل نسبت دانش ضمنی با دانش صریح JO - ذهن JA - ZEHN LA - fa SN - 1735-0743 AU - بهلولی فسخودی, محسن AD - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 20 IS - 80 SP - 151 EP - 176 KW - دانش ضمنی KW - دانش صریح KW - دانش شخصی KW - ‌ دانش گزاره‌ای KW - دانش مهارتی DO - N2 -   مایکل پولانی برای نخستین بار میان دانش ضمنی و دانش صریح تمایز قائل شد. به عقیده او دانش ضمنی بنیان اصلی دانش است. شعار معروف پولانی این است: ما بیش از آنچه بر زبان می‌آوریم، می‌دانیم. هدف این مقاله بررسی و تحلیل مؤلفه‌های اصلی شکل‌دهنده دانش ضمنی در نسبت آن با دانش صریح است. روش پژوهش حاضر تحلیل مفهومی و زبان عادی از منظر فلسفه تحلیلی است. این مقاله ابتدا رویکرد و نقدهای وارده بر دو ویژگی اصلی بیان نشدنی بودن و عدم قاعده‌مندی دانش‌ ضمنی را بررسی کرده، نتیجه می‌گیرد با اعتقاد به شدت و ضعف در میزان دانش ضمنی می‌توان این دانش را نیز  به سخن‎گفتن واداشت و در قالب قواعدی خاص با دیگران به اشتراک گذاشت. بنابراین تنها دانش ضمنی شدید و رادیکال است که نمی‌توان آن را بیان و در قالب قواعد مدون کرد.      UR - https://zehn.iict.ac.ir/article_40616.html L1 - https://zehn.iict.ac.ir/article_40616_43adeaf395ee6a75406579d166f3462b.pdf ER -