آیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923بررسی تحلیلی توجیه درون گرایانه و برون گرایانه در معرفت شناسی سوئینبرن53028113FAفایزه گلشنی منفردکارشناسی ارشد رشته فلسفه دین دانشگاه علامه طباطباییقاسم پورحسندانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20060906ریچارد سوئینبرن (1939) فیلسوف دین بریتانیایی، از معرفتشناسان معاصر است که دغدغه او تحلیل کاربرد واژگان توجیه و معرفت در فلسفه معاصر است. توجیه و احتمال از مفاهیم اصلی معرفتشناسی سوئین برن است. او معرفت را به توجیه و احتمالپذیری گره میزند و معتقد است هر یک از این دو به نحوهای متفاوت، اما با روشهای مرتبط با هم توسعه یافتهاند. سوئینبرن معتقد است باور صادق با معرفت تفاوت دارد و بین آنها تمایز قایل شده است. کاربرد شناخت صرفاً برای نشاندادن یک باور صادق نیست و شناخت تنها باور صادق را تضمین میکند. یکی از عمدهترین تقسیمها در باب توجیه، نظریات توجیه درونگرایی و برونگرایی است که هر یک مؤلفههای خاصی را برای توجیه یک باور در نظر میگیرند. سوئینبرن معتقد است نباید گمان کنیم که برداشتهای درونگرایانه و برونگرایانه رقیب هماند؛ به نحوی که از مفهوم مشترک میان آن دو، تنها یک برداشت، برداشت صحیح تلقی شود. مفهوم باور موجّه بسیار مبهم است و شهودهای فیلسوفان و کاربران عمومیتر زبان معمولی درباره اینکه چه موقع یک باور موجّه است، بسیار متنوعاند. همینطور این فیلسوفان برداشتهایی از انواع مختلف توجیه را ارائه میدهند. هدف او این است که بین این انواع تمایز قایل شود، برای اینکه نشان دهد آنها چگونه به هم مرتبط هستند، سپس برای اینکه به نحو عمیقتری مسئله را در یابیم، به این نکته میپردازد که کدام یک از این انواع توجیه ارزشمندتر است.<br /> <strong> </strong>https://zehn.iict.ac.ir/article_28113_08e5e068345a74c00ea69303d38861cb.pdfآیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923مفهوم سازی شک در قرآن؛ حوزه شناختی و نمابرداری واژگانی314928114FAمحمد رکعیاستادیار گروه مبانی معرفتی دانش کلام پژوهشگاه قرآن و حدیثJournal Article20170104نمابرداری برجستهساختن یک یا چند مفهوم از میان مفاهیم یک حوزه شناختی و بررسی رابطه آن با حوزه شناختی و مفاهیم همحوزه آن است. حوزه شناختی شک در میان معرفتشناسان، لغتدانان، منطقیان و مفسران غالباً حوزه معرفت شمرده شده است؛ اما از دیدگاه قرآن حوزه شناختی شک را باید حوزه تردید شامل تردید معرفتشناختی و تردید اعتقادی دانست. به همین دلیل قرآن شک را در دو جهت تردید معرفتشناختی و تردید در اعتقاد به کار برده است. نمابرداری واژگانی شک در قرآن نشان میدهد دستکم در سیزده آیه، شک به حوزه ایمان تعلق دارد و تنها دو آیه را میتوان به نحوی به حوزه معرفت نسبت داد. بدین ترتیب بر اساس نظریه نمابرداری واژگانی، قرآن شک را در تردید اعتقادی نما کرده است و با بررسی رابطه شک با حوزه شناختی آن مشخص میشود که قرآن شک را به معنای عدم تسلیم ناشی از تردید اعتقادی در نظر گرفته است.
https://zehn.iict.ac.ir/article_28114_4e525de8f52e8984a1eeafb50a9607c1.pdfآیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923تبیین آگاهی از دیدگاه یگانهانگاری راسلی و ارزیابی کارآمدی آن در پاسخ به مسئله ذهن- بدن518228115FAنیلوفر شاهین نیادانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریفابراهیم آزادگاناستادیار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20161205<span style="font-size: 10px;">آگاهی و جایگاه آن در طبیعت از اصلیترین پرسشها در فلسفه ذهن است و ارتباط تنگاتنگی با مسئله ذهن- بدن دارد. تبیینهای متفاوتی در مورد نسبت آگاهی با جهان طبیعت وجود دارد که به نظر میرسد در همان دوگانه سنتی فیزیکالیسم و دوگانهانگاری جای میگیرد. درحالیکه هر دو تبیین با مشکلاتی مواجهاند که از مقبولیت آنها کاسته است، یگانهانگاری راسلی ادعا میکند که توانسته است از این دوگانه فاصله بگیرد، آگاهی را با ویژگیهای منحصر به فردش توضیح دهد و نسبت آن را با طبیعت مشخص کند؛ به گونهای که اصل بستار علّی نیز بر اساس این ایده قابل توجیه باشد. در این مقاله ابتدا به توضیح این دیدگاه پرداخته و گرایشهای مختلف آن را بررسی میکنیم؛ سپس همهروانانگاری را به عنوان نتیجهای برای یگانهانگاری راسلی توضیح میدهیم و در آخر بر این پرسش متمرکز میشویم که آیا یگانهانگاری راسلی توانسته راه حلی برای تبیین آگاهی و مسئله ذهن- بدن بیابد یا نه.</span>https://zehn.iict.ac.ir/article_28115_a032eb4cdb4994678b7922bba9477bd9.pdfآیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923پاسخی به نقد سومز در مورد معناشناسی دوبعدی ضعیف بر پایه مفهوم شهود در نظریه زیستمعنایی میلیکان8311528116FAحامد باستیندانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تربیت مدرسسید محمد علی حجتیدانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160705<span lang="AR-SA">سومز با ارائه تفسیری از معناشناسی دوبعدی و تقسیم آن به دو حالت ضعیف و قوی، کلیت تلاش معناشناسان دوبعدی برای احیای نظریه توصیفی معنا را نقد و با آن مخالفت میکند. در این مورد مشخص، نظریه زیستمعنایی میلیکان به نفع اردوگاه معناشناسان دوبعدی وارد عمل میشود. بر این اساس، آنچه سومز به عنوان نیاز به صلبکردن توصیفات تثبیتکننده مرجع مطرح میکند و به معناشناسان دوبعدی نسبت میدهد، قابل پذیرش نیست و مکانیزم عمل آن مبتنی بر نظر دوبعدیگرایان به شکل دیگری است. هدف این مقاله آن است که بر اساس مدلی سهوجهی مبتنی بر نظریه زیستمعنایی نشان دهد تفسیر سومز از معناشناسی دوبعدی وابستگی زیادی به مبانی نظریه ارجاع مستقیم دارد و معناشناسی دوبعدی نیازی به صلبکردن توصیفات به گونهای که سومز مطرح میکند ندارد.</span>https://zehn.iict.ac.ir/article_28116_a776e234d8ca4fd84dd534d174d7b52b.pdfآیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923مقایسه انتقادی مدلهای فرهنگی و مدلهای آرمانی در علوم شناختی11714128117FAامیلیا نرسسیانسگروه مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانابراهیم فیاضگروه مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانلیلا اردبیلیدانشجوی دکتری رشته مردمشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20170203<span lang="AR-SA">در علوم شناختی این پیشفرض پایهای حاکم است که دانش ذهنی اساساً دانشی </span><span lang="AR-SA">دایرةالمعارفی</span><span lang="AR-SA"> است که به واسطه بدنمندی با جهان بیرون در ارتباط میباشد؛ ازاینرو ذهن فاقد سازههای ذاتی برای تولید معناست و تنها ابزاری است که به جهان اطراف و تجربیات ما معنا میبخشد. به این ترتیب است که در علوم شناختی فرایند معناسازی از طریق ذهن، مسئلهای مهم تلقی میشود و در همین راستا، برخی از رشتههای علوم شناختی، مانند زبانشناسی و انسانشناسی شناختی، برای فهم این فرایند ابزار تحلیلی مختلفی را ابداع کردهاند. این مقاله به کمک بررسی انطباقی این ابزار تحلیلی بر آن است با معرفی مزایا و محدودیتهای هر یک از این ابزار، درنهایت نشان دهد که چگونه زبانشناسی شناختی برای درک فرایند ساخت معنا در ذهن، به بافتمندی معنا در سپهر اجتماعی- فرهنگی زبان بیتوجه بوده است و چه راه حلی برای رهایی از این مخمصه وجود دارد.</span>https://zehn.iict.ac.ir/article_28117_62505f7900657c3680ee919eec6f56bc.pdfآیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923مهندسی ژنتیک: غیراخلاقی، ضداخلاقی یا اخلاقی؟14516828118FAمهدی غیاثونداستادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی0000-0001-5263-0352Journal Article20170305آیا در مورد علوم بهطورکلی و علومی چون مهندسی ژنتیک بهطورخاص میتوان تعبیر «غیراخلاقی» را به کار برد؟ پاسخ این مقاله به این پرسش منفی است. این پاسخ بر اساس تحلیل مبانی متافیزیکی و علمشناختی علوم و بهویژه دانش بحثبرانگیزی چون مهندسی ژنتیک ارائه شده است. علاوه بر این در این مقاله تلاش شده است ابعاد گوناگون این مسئله از نظرگاه فلسفی واکاوی شود. درنهایت نیز تلاش شده است علاوه بر بهبحثگذاشتن بنیادهای فلسفی و نگرانیهای روزافزون در باب توانایی آدمی در دستکاری ژنتیکی و ایجاد موجودات تراریخته، تصویری از مهندسی ژنتیک چونان دانشی غیراخلاقی، ضداخلاقی و یا اخلاقمدار ترسیم شود.https://zehn.iict.ac.ir/article_28118_f5295c7e6e457201d754fc7f2553882f.pdfآیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923تحلیل حوزه مقابل تقوا با تأکید بر روش معناشناسی ایزوتسو17119828119FAمحمد حسین شیرافکندانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن قم0000-0003-2461-0228فاطمه صاحبیاندانشجوی کارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی قم.علیرضا قائمی نیاعضو گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20170104<span lang="AR-SA">تقوا از واژگان کلیدی قرآن است که درک مفهوم آن در بستر قرآن کریم در سیر انسان به سوی کمال کارگشاست. این معنا در مفهوم قرآنی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است؛ از سوی دیگر تقوا امری نیست که انسان بتواند بر پایه عقل خویش، راههای دستیابی به آن را کشف کند؛ ازاین</span><span lang="AR-SA" dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">رو قرآن در آیه 115 سوره توبه بیان میکند که تبیین راهها و زمینههای تحصیل تقوا از اموری است که میبایست از جانب خدا روشن و بیان گردد؛ بنابراین کشف حقیقت تقوا بر پایه کشف لایههای آن از طریق قرآن کریم است. از جمله راههای کشف معنای تقوا معناشناسی این واژه در قرآن است. از طرفی یکی از راههای شناخت ویژگیهای هر چیز، معرفتیافتن به مواردی است که در تضاد با آن هستند. در این مقاله واژگانی که در قرآن کریم در تضاد با این واژه برای دریافت این مفهوم بهکار رفتهاند، واکاوی و تحلیل شدهاند که کفر، عدوان، ظلم، کبر، فساد، فجور، اسراف، خسران، خیانت و اختیال از آن موارد میباشد. همچنین تلاش شده است با واسطه مقابلها، به معنای حقیقی تقوا نائل شویم.</span>https://zehn.iict.ac.ir/article_28119_ebddd9634eb54c596e844a082e66a970.pdfآیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923سبک شناسی سوره ذاریات20122728120FAشعبان نصرتیاستادیار گروه کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیثمرتضی سازجینیدانشجوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمعباس یوسفی تازه کندیدانشجوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20170104<span lang="AR-SA">سبکشناسی متون، از جمله روشهایی است که ما را به معنا و مفهومسازیهای متکلم و جنبههای زیبایی متون راهنمایی میکند. پژوهش حاضر بر اساس معیارهای سبکشناسی</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">، به بررسی زیباییهای ادبی سوره ذاریات در سه سطح زبانی، ادبی و فکری پرداخته است. حاصل بررسی بدین صورت است که کلمات و صوت حاصل از آنها در جلب توجه مخاطب و خواننده تأثیر و ارتباط تنگانگی با معنای آیات دارد. آهنگ و ایقاع در جان شنونده واکنش بر میانگیزد و در مخاطب اثر میگذارد که از نمونههای آن میتوان به شروع سوره با ریتم کوبنده اشاره کرد که نوعی هشدار باش به شنونده است. در سطح صرفی و نحوی، کلمات مفرد، جمع، نکره و معرفه که در این سوره مشاهده شد، همگی دارای نکات دقیقی است و در معنای آیه یا در لایههای معنایی تأثیر دارد. اگر در جملهای استفهام به کار رفته، در ورای آن، نکتهای بلاغی و اسلوبی است و با هدف گوینده هماهنگ است. همچنین استفاده از ارائههایی چون ایغال، اسلوب حکیم و مجاز علاوه بر اینکه موجب شیوایی و تأثیرگذاری سوره شده، همگی در راستای هدف آیات است. در سطح فکری، با بهتصویرکشیدن نعمتها و عذابها به صورت محسوس و عینی، مخاطب را در فضای حس و لمس توصیفی قرار میدهد تا با وضوح و شفافیت آن را در ذهن تداعی کند که از جمله این موارد میتوان به تشبیه باد عذاب به نازایی و مفهوم حرکت به سوی خدا و عدم دلبستگی به دنیا را نام برد.</span>https://zehn.iict.ac.ir/article_28120_ad4f0811d7b9c3142cb1df6d9435c2f6.pdfآیت الله علی اکبر رشادذهن1735-0743187120170923ترجمه چکیده ها21028121FAگروه مترجمانپژوهشگاهJournal Article20170811<strong>contents</strong>
<strong>Internalistic and externalistic justification on Swinburn’s epistemology/ </strong>Faezeh Golshani-Monfared/ Qasem Poorhasan
<strong>Conceptualization of Doubt in the Qur’an; Cognitive field and lexical profiling/ </strong>Mohammad Rokkaei
<strong>Explanation of consciousness in view of Russellian monism and evaluating its effectiveness in response to the problem of in mind-body/ </strong>Nilofar Shahinnya/ Ebrahim Azadegan
<strong>An answer to Soames’ critique about weak two-imensionalism based on the concept of intuition in Millikan’s Biosemantics theory/ </strong>Hamed Bastin/Seyed Mohammad Ali Hojjati
<strong>Critical Comparison between Cultural Models and Ideal Models in Cognitive Science/</strong> Emilia Nersesians/ Ibrahim Fayyaz/ Leila Ardebili
<strong>Non-Ethical, Unethical or Ethical?/ </strong>Mahdi Ghiasvand
<strong>The analysis of the meaning of piety in opposition on using Izutsu/ </strong>Mohammad hossein shirafkan/ Fatemeh Sahebian/Ali Reza Ghaeminia
<strong>Stylistics of Surah al-Zarit/ </strong>Shaban Nosrati/ Morteza Sazjini/ Abbas Yosefi Tazeh-Kandi
https://zehn.iict.ac.ir/article_28121_3e0a58c02e5bddab9d4745a33139d930.pdf