1
دانشجوی دکتری فلسفه دین پردیس فارابی دانشگاه تهران
2
استاد رشتهی فلسفه دین و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران- پردیس فارابی
3
دانشگاه تهران/ پردیس فارابی (قم)
چکیده
معرفت شناسی اصلاح شده که در دهه های اخیر توسط الوین پلانتینگا احیا شده است، در مواجهه با چالش شاهدگرایی، باورهای دینی را باورهایی دارای توجیه غیر استنباطی و بینیاز از شاهد، تبیین و حس خداشناسی را به عنوان قوهای خاص که این باورها را تولید و توجیه میکند، معرفی کرده است. اما افتراق توجیه از شاهد و توسل به حس خداشناسی به عنوان یک ادعای خاص برای حل معضل کنونی که نقش شاهدی برای طبیعت قایل نمی باشد، علاوه بر نقدهای بسیار، مسئولیت سنگین اثبات را بر عهده خداباوران میگذارد. ما در این مقاله در راستای تعدیل معرفتشناسی اصلاحشده، با تبیین توسعه رویکرد محافظه گرایی پدیداری، به عنوان رویکردی که توجیه و شاهد را با گرایشی درون گرایانه تعریف میکند، تلاش کرده ایم توجیه غیر استنباطی باورهای دینی را با شاهدگرایی سازگار کنیم؛ همچنین با توجه به نظریه محافظه گرایی پدیداری و یافتههای علوم شناختی دین، حس خداشناسی را از قوهای که هیچ رابطه حمایتی میان باورهای دینی و طبیعت لحاظ نمیکند، به فرایندی فعال در دستگاه کشف عامل و قوای شناختی معمول انسان تغییر دهیم و به این ترتیب رابطه حمایتی طبیعت و باورهای دینی را حفظ کنیم.
*دانشجوی دکتری فلسفه دین پردیس فارابی دانشگاه تهران.
** استاد گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول). mmrezai@ut.ac.ir
*** دانشیار گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران. nasirimansour@ut.ac.ir
تاریخ دریافت: 20/01/99 تاریخ تأیید: 20/07/99
Chisholm, R.; Perceiving: A Philosophical Study; Ithaca: Cornell University Press, 1957.
Clark, K.; Philosophers Who Believe: The Spiritual Journeys of 11 Leading Thinkers; Downers Grove: Inter Varsity Press, 1993.
Cullison, A.; “What are seemings?” Ratio; No.23 (3), 2010, pp260–274.
Fumerton, R.; “Epistemic Conservatism: Theft or Honest Toil?”; in Oxford Studies in Epistemology, eds. T. Gendler and J. Hawthorne, vol.2, Oxford: Oxford University Press, 2007.
Gage, L. and McAllister, B.; “The Phenomenal Conservative Approach to Religious Epistemology”, in Debating Christian Religious Epistemology: An Introduction to Five Views on the Knowledge of God, eds. J. DePoe & T. McNabb; New York: Bloomsbury Academic, 2020.
Geisler, N.; Corduan, W.; Philosophy of Religion; Oregon: Wipf and Stock Publishers, 2003.
Greco, J.; “Reformed Epistemology”, in The Routledge Companion to Philosophy of Religion, eds. C. Meister, and P.Copan; New York: Routledge, 2013.
Huemer, M.; Skepticism and the Veil of Perception; Lanham: Rowman & Littlefield, 2001.
_____; “Phenomenal Conservatism and the Internalist Intuition”, American Philosophical Quarterly; No.43 (2), 2006, pp.147-158.
_____; “Compassionate Phenomenal Conservatism”;Philosophy and Phenomenological Research;No.74 (1), 2007, pp.30–55.
_____; “Phenomenal Conservatism”; Internet Encyclopedia of Philosophy; 2013a, Retrieved from:https://www.iep.utm.edu/phen-con/, (2020- April-07).
_____; “Phenomenal Conservatism Uber Alles”, in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, ed. C. Tucker; New York: Oxford University Press, 2013b.
Lycan, G.; “Phenomenal Conservatism and the Principle of Credulity”, in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, ed. C. Tucker; Oxford: Oxford University Press, 2013.
McAllister, B.;“Seemings as Sui Generis”, Synthese; No.195, (7), 2018, pp.3079-3096.
McGrath, M.; “The Evidence in Evidentialism”; in Believing in Accordance with the Evidence, ed. K. McCain; Cham: Springer, 2018.
Modern, J.; “The Hyperactive Agency Detection Device”; Material Religion; No.12 (1), 2016, pp.102-103.
Plantinga, A.; God and Other Minds: A Study of the Rational Justification of Belief in God; London: Cornell University Press, 1975.
_____; “Reason and Belief in God”; in Faith and Rationality: Reason and Belief in God, eds. A. Plantinga & N. Wolterstorff; Notre Dame: Notre Dame University Press, 1983.
_____; Warranted Christian Belief; New York: Oxford University Press, 2000.
_____; “Reformed Epistemology”. in A Companion to the Philosophy of Religion, eds. L. Quinn, P. Draper & C. Taliaferro; Cambridge: Blackwell, 2010.
Pryor, J.; “Problems for Credulism”, in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, ed. C. Tucker; Oxford: Oxford University Press, 2013.
Rogers, J. and Matheson, J.; “Bergmann’s Dilemma: Exit Strategies for Internalists”; Philosophical Studies; No.152 (1), 2011, pp.55–80.
Sosa, E.; “Minimal Intuition”, in Rethinking Intuition: The Psychology of Intuition and Its Role in Philosophical Inquiry, eds. M. DePaul & W. Ramsey; Lanham: Rowman & Littlefield, 1998.
_____; A Virtue Epistemology:Apt Belief and Reflective Knowledge; Vol.1,New York: Oxford University Press, 2007.
Swinburne, R.; Epistemic Justification; Oxford: Oxford University Press, 2001.
_____; “Phenomenal Conservatism and Religious Experience”. in Knowledge, Belief, and God: New Insights in Religious Epistemology, eds. M. Benton, J. Hawthorne & D. Rabinowitz; Oxford: Oxford University Press, 2018.
Tolhurst, W.; “Seemings”; American Philosophical Quarterly; No.35 (3), 1998, pp.293-302.
Tucker, C.; “Why Open-minded People Should Endorse Dogmatism”; Philosophical Perspectives; No.24, 2010, pp529–545.
_____; “Phenomenal Conservatism and Evidentialism in Religious Epistemology”, in Evidence and Religious Belief, eds. K. Clark & R. Vanarragon; New York: Oxford University Press, 2011.
_____; “Seemings and Justification: An Introduction”, in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, ed. C. Tucker; Oxford: Oxford University Press, 2013.
Wolterstorff, N.; “The Reformed Tradition”. in A Companion to the Philosophy of Religion; eds. L. Quinn, , P. Draper & C. Taliaferro; Cambridge: Blackwell, 2010.
راغبی, کاظم, محمدرضایی, محمد, & نصیری, منصور. (1400). تبیین معرفتشناسی اصلاحشده بر مبنای محافظهگرایی پدیداری و نقش آن در توجیه باورهای دینی. ذهن, 22(86), 5-34.
MLA
کاظم راغبی; محمد محمدرضایی; منصور نصیری. "تبیین معرفتشناسی اصلاحشده بر مبنای محافظهگرایی پدیداری و نقش آن در توجیه باورهای دینی". ذهن, 22, 86, 1400, 5-34.
HARVARD
راغبی, کاظم, محمدرضایی, محمد, نصیری, منصور. (1400). 'تبیین معرفتشناسی اصلاحشده بر مبنای محافظهگرایی پدیداری و نقش آن در توجیه باورهای دینی', ذهن, 22(86), pp. 5-34.
VANCOUVER
راغبی, کاظم, محمدرضایی, محمد, نصیری, منصور. تبیین معرفتشناسی اصلاحشده بر مبنای محافظهگرایی پدیداری و نقش آن در توجیه باورهای دینی. ذهن, 1400; 22(86): 5-34.