آگاهی و جایگاه آن در طبیعت از اصلیترین پرسشها در فلسفه ذهن است و ارتباط تنگاتنگی با مسئله ذهن- بدن دارد. تبیینهای متفاوتی در مورد نسبت آگاهی با جهان طبیعت وجود دارد که به نظر میرسد در همان دوگانه سنتی فیزیکالیسم و دوگانهانگاری جای میگیرد. درحالیکه هر دو تبیین با مشکلاتی مواجهاند که از مقبولیت آنها کاسته است، یگانهانگاری راسلی ادعا میکند که توانسته است از این دوگانه فاصله بگیرد، آگاهی را با ویژگیهای منحصر به فردش توضیح دهد و نسبت آن را با طبیعت مشخص کند؛ به گونهای که اصل بستار علّی نیز بر اساس این ایده قابل توجیه باشد. در این مقاله ابتدا به توضیح این دیدگاه پرداخته و گرایشهای مختلف آن را بررسی میکنیم؛ سپس همهروانانگاری را به عنوان نتیجهای برای یگانهانگاری راسلی توضیح میدهیم و در آخر بر این پرسش متمرکز میشویم که آیا یگانهانگاری راسلی توانسته راه حلی برای تبیین آگاهی و مسئله ذهن- بدن بیابد یا نه.
Alter, T & Nagasawa,Y.; “What Is Russellian Monism?”, Consciousness In the Physical World;Oxford University Press: USA, 2012, pp.422-453.
Alter, T& Howell, R.; “The Short Slide from A Posteriori Physicalism to Russellian Monism”, Consciousness in the Physical World;Oxford University Press USA, 2015, pp.277-300.
Block, N.; "Concepts of Consciousness", the Philosophy of Mind; Oxford: Blackwell, 1995, pp.206-217.
Chalmers, D.; The Conscious Mind; Oxford: University of Oxford Press, 1996.
_____; “Consciousness and its Place in Nature”, the Philosophy of Mind; Oxford: Blackwell, 2003, pp.247-72.
_____; “Panpsychism and Panprotopsychism”, Consciousness in the Physical World;Oxford University Press : USA, 2013a, pp.246-277.
_____; “The combination problem for panpsychism”; 2013b, http://consc.net/papers/combination.pdf.
Clarke, D.; Panpsychism and the Religious Attitude;State University of New York Press, Albany, 2003.
Goff, P.; “Why panpsychism doesn’t help to explain consciousness”, Mind That Abides: Panpsychism in the New Millennium; Amsterdam: John Benjamins, 2009.
_____; “Against Constitutive Russellian Monism”, consciousness in the Physical World; Oxford University Press, 2015, pp.370-401
James, W.; “Does “consciousness” exist?”, Essays in Radical Empiricism;Lincoln, Nebraska: University of Nebraska Press, 1996.
Jackson, F.; “Epiphenomenal Qualia”, the Philosophy of Mind; Oxford: Blackwell, 1982, pp.273-281.
Kind, A.; “Pessimism about Russellian Monism”; Consciousness in the Physical World;Oxford University Press, 2015, pp.401-422.
Maxwell, G.; “Rigid Designators and Mind– Brain Identity”, the Philosophy of Mind; Oxford: Blackwell, .1978.
Montero, B.; “Russellian Physicalism”, Consciousness in the Physical World;Oxford University Press, 2015, pp.209-224.
Nagel, T. “Panpsychism”, Nagel's Mortal Questions; Cambridge: Cambridge University Press, 1979.
_____; “What Is It Like To Be a Bat”, Philosophy of mind; Oxford University Press, 1974, pp.219-226.
Pereboom, D.; “Consciousness, Physicalism, and Absolutely Intrinsic Properties”, Consciousness in the Physical World;Oxford University Press, 2015, pp.300-324.
Russell, B.; The Analysis of Matter; London: Kegan Paul, 1927a.
_____; The Analysis of Mind; George Allen and Unwin, 1921.
_____; My Philosophical Development; London: George Allen & Unwin Ltd., Republished by Routledge, 1959.
Skrbina, D.; Panpsychism in the West; Cambridge, MA: MIT Press, 2005.
Strawson, G.; “Realistic monism: Why physicalism entails panpsychism”, Consciousness in the Physical World;Oxford University Press, 2015, pp.161-209.
شاهین نیا, نیلوفر, & آزادگان, ابراهیم. (1396). تبیین آگاهی از دیدگاه یگانهانگاری راسلی و ارزیابی کارآمدی آن در پاسخ به مسئله ذهن- بدن. ذهن, 18(71), 51-82.
MLA
نیلوفر شاهین نیا; ابراهیم آزادگان. "تبیین آگاهی از دیدگاه یگانهانگاری راسلی و ارزیابی کارآمدی آن در پاسخ به مسئله ذهن- بدن". ذهن, 18, 71, 1396, 51-82.
HARVARD
شاهین نیا, نیلوفر, آزادگان, ابراهیم. (1396). 'تبیین آگاهی از دیدگاه یگانهانگاری راسلی و ارزیابی کارآمدی آن در پاسخ به مسئله ذهن- بدن', ذهن, 18(71), pp. 51-82.
VANCOUVER
شاهین نیا, نیلوفر, آزادگان, ابراهیم. تبیین آگاهی از دیدگاه یگانهانگاری راسلی و ارزیابی کارآمدی آن در پاسخ به مسئله ذهن- بدن. ذهن, 1396; 18(71): 51-82.