نوخاستگی زبان و جوهریت ذهن/ نفس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر پسادکترا دانشگاه اصفهان

2 دانشیار دانشگاه اصفهان

چکیده

در دهه‌های اخیر موج فکری جدیدی در نظریه‌پردازی‌های فلسفی-علمی با غلبه بر ماده‌انگاری فروکاهش‌گرا و حتی فیزیکالیسم غیرفروکاهش‌گرا به نام نوخاسته‌گرایی ایجاد شده است. نوخاسته‌گرایی، دیدگاهی تکامل‌گرایانه، سیستمی و سلسله مراتبی است و بر اساس آن، کل واجد ویژگی‌ها و خصوصیاتی می‌گردد که اجزا فاقد آن هستند. نوخاسته‌گرایی طیف‌های متعددی دارد که رایج‌ترین آن در مسائل ذهن و بدن، نوخاسته‌گرایی ویژگی‌هاست. در این نگاه پدیده‌هایی- همچون ادراک، آگاهی، اراده، زبان- گرچه غیرقابل فروکاهش به اجزای بدن و سیستم شبکه‌ای اعصاب محسوب می‌شوند، ولی چیزی جز ویژگی‌هایی نوخاسته از کل سیستم فیزیکی و عصبی بدن نیستند و وجود جوهر ذهن/ نفس نفی می‌شود. در این مقاله با طرح این نگاه به زبان، با روشی تطبیقی تحلیلی، انتقادی و میان‌رشته‌ای (علمی-فلسفی) به نوخاستگی جوهر ذهن/ نفس از راه زبان (نوخاسته‌گرایی جوهری) پرداخته شد. از راه مطالعه زبان ثابت شد، گر چه نظریة نوخاسته‌گرایی از نظریه‌های رقیب –یعنی فطری‌گرایی و تعامل‌گرایی اجتماعی- مقبولیت بیشتری دارد، ولی نوخاسته‌گرایی ویژگی‌ها نیز خلأ تبیینی دارد؛ چراکه در سیر تکاملی و سیستمی، در سطحی فراتر از فیزیک و تعاملات سیستمی عصبی موجودی خودآیین نوخاسته می‌شود که فعالانه، آگاهانه و از روی قصد و اراده از زبان بهره می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


1. ابراهیمی‌دینانی، غلامحسین؛ فلسفه و ساحت سخن؛ تهران: انتشارات هرمس، 1389.
2. ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله؛ رسائل ابنسینا (یک‌جلدی)؛ شرح مصحح ادوارد بن کرنیلویس فندیک بر فصل سوم؛ قم: انتشارات بیدار، 1400ق.
3. حسن‌زاده‌آملی، حسن؛ هزار و یک کلمه؛ ج4، چ2، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1381.
4. خوشنویس، یاسر؛ نوخاستگی و آگاهی؛ قم: پژوهشکدة فلسفه و حکمت اسلامی، 1394.
5. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم؛ مفاتیح الغیب؛ تهران‏: وزارت فرهنگ و آموزش عالى، انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى‏، 1363.
6. عموسلطانی، محمدمهدی ومسعود آذربایجانی؛ «اراده آزاد، برخاسته از جوهر مجرد نفس یا ویژگی‌ای نوخاسته»، جستارهای فلسفه دین؛ ش1، بهار 1397، ص111-136.
7. کیمیایی اسدی، تقی؛ خلقت و تکامل مغز و روان؛ تهران: نشر نگاه معاصر، 1389.
8.Archinov, Vladimir & Christian Fuchs; Causality, Emergence, Self-Organisation, a publication of the international working group on ‘Human Strategies in Complexity; Philosophical Foundations for a Theory of Evolutionary Systems; Moscow: NIA-Priroda, 2003.
9.Aslin, R. & Saffran, J. & Newport, E.; “Computation of conditional probability statistics by 8-month-old infants”, Psychological Science; Vol.9, 1998, pp.321–324.
10.Aslin, R. & Saffran, J. & Newport, E.; “Statistical learning in linguistic and nonlinguistic domains”, in The emergence of language; ed. B. MacWhinney; 1999, pp.359-380.
11.Baker, Mark; “Brains and Souls; Grammar and Speaking”, in The soul hypothesis; eds. Mark Baker & Stewart Goetz, Baker& Goetz; New York: Continuum, 2011.
12.Balter, Michael; “Brain Evolution Studies Go Micro”, Science; Vol.315, 2007, pp.1208-1211.
13.Beckner, C. & R. Blythe & J. Bybee & M. H. Christiansen & W. Croft & N. C. Ellis & T. Schoenemann; “Language is a complex adaptive system: Position paper”, Language Learning; Vol.59, 2009, pp.1-16.
14.Berger, P.L. & T. Luckmann; The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge; London: Penguin, 1991.
15.Bickerton, D.; Language and Human Behaviour; Seattle: University of Washington Press, 2001.
16.Boroditsky , Lera.; “Does Language Shape Th ought? Mandarin and English Speakers Conceptions of Time”, Cognitive Psychology; Vol.43, 2001, pp.1-22.
17.Boroditsky , Lera; “How Language Shapes Th ought”, Scientific American, February 2011, pp.63-65.
18.Bronowski, J.; The Ascent of Man; Little Brown and Co, 1973.
19.Bruner, J.; “The ontogenesis of speech acts”, Journal of Child Language; Vol.2, 1975, pp.1-19.
20.Campbell, Richard; The Metaphysics of Emergence; Macmillan: Palgrave, 2015.
21.Cangelosi, Angelo; “The emergence of language: neural and adaptive agent models”, Connection Science; Vol. 17, No. 3-4, 2005, pp.185-190.
22.Chomsky, Noam; “Biolinguistic explorations: Design, development, evolution”, International Journal of Philosophical Studies; Vol. 15, 2007, pp.1-21.
     ـــــــــــــ; Cartesian Linguistics; New York: Harper and Row, 1966.
24.Christiansen, M; Infinite languages, finite minds: connectionism, learning and linguistics structures; Unpublished Ph.D. dissertation; University of Edinburgh, 1994.
25.Danziger , Shai & Ward, Robert; “Language Shapes Implicit Associations between Ethnic Groups and Evaluation in Bilinguals.” Psychological Science; Vol.21, 2010, pp.799-800.
26.Descartes, René; A Discourse on Method; trans. John Veitch; London: Dent, 1912.
27.Donald , M.; A Mind so Rare: The Evolution of Human Consciousness; New York: W W Norton, 2001.
28.Ellis, George; How Can Physics Underlie the Mind?; Verlag Berlin Heidelberg: Springer, 2016.
29.Elman, J., Bates & E. A. Johnson & M. Karmiloff-Smith & A. D. Parisi & K. Plunkett; Rethinking innateness: A connectionist perspective on development; Cambridge, MA: MIT Press, 1996.
30.Goetz, Stewart & Charles Taliaferro; A Brief History of the Soul; Blackwell Publishing Ltd, 2011.
31.Goodglass, Harold & Edith Kaplan; The Assessment of Aphasia and Related Disorders; Philadelphia: Lea and Febiger, 1972.
32.Goodman; K.S.; “Reading: a psycholinguistic guessing game”, J. Read. Spec; Vol.6, 1967, pp.126-135.
33.Goodman, K.S &  P. Fries, & S. Strauss & E. Paulson; Reading: The Grand Illusion. How and Why Readers Make Sense of Print; London: Routledge, 2016.
34.Graves, Mark; Mind, Brain and the Elusive Soul; Ashgate Publishing, Ltd, 2008.
35.Haag, James W.; “The Emergence of Morality”, in Human Identity at the Intersection of Science, Technology and Religion; eds. Nancey Murphy & Christopher C. Knight; Cambridge: UK Ashgate, 2010.
36.Hasker, William; “Why Emergence?”, in The Routledge Companion to Theological Anthropology; eds. Joshua R. Farris, & Charles Taliaferro; New York: Routledge, 2015.
37.Heylighen, Francis; “Self-organization in Communicating Groups: The Emergence of Coordination, Shared References and Collective Intelligence”, in Complexity Perspectives on Language, Communication and Society; eds. Àngels Massip-Bonet & Albert Bastardas-Boada; Berlin Heidelberg: Springer-Verlag, 2013, pp.117-149.
38.Hirsh-Pasek, K. & R. M. Golinkoff; The origins of grammar: Evidence from early language comprehension; Cambridge, MA: MIT Press, 1996.
39.Hollich, G. & K. Hirsh-Pasek & R. M.Golinkoff; “The emergentist coalition model”, Monographs of the Society forResearch in Child Development; Vol.65, 2000, pp.17-29.
40.Holme, Randal; “Emergentism, connectionism and complexity”, in The Cambridge Handbook of Second Language Acquisition; eds. Julia Herschensohn & Martha Young-Scholten; Cambridge: Cambridge University Press; 2013, pp.605-626.
41.Hopper, P. J & E. C.Traugott; Grammaticalization; New York: Cambridge University Press, 1993.
42.Ke, Jinyun; Holland, John H.; “Language Origin from an Emergentist Perspective”, Applied Linguistics; Vol.27, 2006, pp.691-716.
43.Kelly, Edward F. & Emily Williams Kelly; Irreducible Mind; United States of America: Rowman & Littlefield Publishers, Inc, 2010.
44.Kuhl P.; “Brain mechanisms in early language acquisition”, Neuron; Vol.67, 2010, pp.713-727.
45.Lagercrantz, Hugo; Infant Brain Development; Switzerland: Springer, 2016.
46.Lakoff , George; “Mapping the brain’s metaphor circuitry: metaphorical thought in everyday reason”, Front. Hum. Neurosci; Vol.8, 2014, DOI: 10.3389/fnhum.2014.00958.
47.MacWhinney, B.; “A multiple process solution to the logical problem of language acquisition”, Journal of Child Language; Vol.31, 2004, pp.883-914.
48.ـــــــــــــ; “Emergentism—Use often and with care”, Applied Linguistics; Vol.27, 2006, pp.729-740.
49.ـــــــــــــ; The Emergence of Language; Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1999.
50.Nelson, K. E. Camarata & S. M., Welsh, J. & L. Butkovsky & M. Camarata; “Effects of imitative and conversational recasting treatment on the acquisition of grammar in children with specific language impairment and younger language-normal children”, Journal of Speech and Hearing Research; Vol.39, 1996, pp.850-859.
51.Pinker, S. & P. Bloom; “Natural language and natural selection”, Behavioral and Brain Sciences; Vol.13, 1990, pp.707-784.
52.Pinker S; The language instinct; London: Penguin Books, 1984.
53.Poll, Gerard H; “Increasing the Odds: Applying Emergentist Theory in Language Intervention”, Language, Speech, and Hearing Services in Schools; Vol.42, 2011, pp.580-591.
54.Pinker, S. & M. Ullman; “Combination and structure, not gradedness, is the issue”, Trends in Cognitive Science; Vol.6, 2002, pp.472-474.
55.Regier, T. & S. Gahl; “Learning the unlearnable: The role of missing evidence”, Cognition; Vol.93, 2004, pp.147-155.
56.Sandler, W. & I. Meir & C. Padden & M. Aronoff; ‘The emergence of grammar in a new sign language”, Proceedings of the National Academy of Sciences; Vol.7, 2005, pp.2661-2665.
57.Senghas, Ann & Sotaro Kita & Aslı Ozyurek; “Children creating core properties of language: evidence from an emerging sign language in Nicaragua”, Science; Vol.305, 2004, pp.1779-1782.
58.Smith, F.; Understanding Reading: A Psycholinguistic Analysis of Reading and Learning to Read; Routledge, 2004.
59.Stephan, Achim; “theories of Emergence”, in Encyclopedia of Sciences and Religions; eds. Anne L. C Runehov & Lluis Oviedo; New York London: Springer, 2013, pp.714-720.
60.Tattersall, I.; “An evolutionary context for the emergence of language”, Language Sciences; Vol.46, 2014, pp.199-206.
61.Tin, Tan Bee; “Language Creativity and Co-emergence of Form and Meaning in Creative Writing Tasks”, Applied Linguistics; Vol.32, 2011, pp.215-235.
62.Verenne, F.; “Models and simulations in the historical emergence of the science of complexity”, in From system complexity to emergent properties; eds. M. A. Aziz-Alaoui; & C. Bertelle; Berlin: Springer- Verlag, 2009, pp.3-21.
63.Zhao, X. & P. Li; “Acquisition of aspect in self-organizing connectionist models”, Linguistics; Vol.47, 2009, pp.1075-1112.