1
گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد
2
گروه فلسفه و حکمت اسلامی/ دانشگاه شاهد
چکیده
از نظر ملاصدرا علم بسیط یعنی کسی چیزی را بداند ولی نسبت به این علم خود و نسبت به متعلَّق آن آگاهی نداشته باشد و علم مرکب یعنی علم به چیزی همراه با آگاهی به این علم و متعلَّق آن. در این مقاله در مقام کشف و گردآوری از روش تحلیل اسنادی و در مقام داوری از روش تحلیل مفهومی و تحلیل عقلی مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی استفاده شده است. هدف مقاله حاضر پاسخ به این سوال است که علم بسیط و مرکب چیست و خاستگاهها و همچنین ظرفیتهای این تقسیم کدامند. یافته های مقاله حاضر عبارتند از اولا: هر چند این تقسیم از ابداعات ملاصدرا است اما ریشه های آن را می توان در اندیشه ابن سینا و به طور خاص تمایز بین شعور و شعور بالشعور در فلسفه وی جستجو کرد. در بخش ظرفیتها نیز این تقسیم دارای ظرفیتها و قابلیتهای فراوان برای تبیین برخی از مهمترین مباحث فلسفی از جمله بحث فطرت، بحث علم مادیات است. همچنین این تقسیم بستر لازم را جهت انجام مطالعات فلسفی تطبیقی در برخی از حوزه های مرتبط با علوم شناختی و فلسفه ذهن از جمله بحث خودآگاهی و بحث ناخودآگاه فراهم می کند
ابنسینا (1371). المباحثات. با تصحیح و تحقیق محسن بیدارفر، قم: انتشارات بیدار.
ابنسینا (1375). الاشارات و التنبیهات. با شرح خواجه طوسی و شرح شرح از قطب الدین رازی، قم: نشر البلاغه.
ابنسینا (1382). الاضحویة فی المعاد. محقق حسن عاصی، تهران: انتشارات شمس تبریزی.
اسدی، مهدی (1401). دو تفسیر مختلف از علم اجمالی در فلسفۀ سینوی و توانایی آن در حل اشکال فرمولهای پیچیده در رد وجود ذهنی. تأملات فلسفی، 12 (29)، 463-429.
حیدری، کورش، و رضازاده جودی، محمدکاظم (1397). شعور همگانی در حکمت متعالیه و نقش آن در تعامل با محیط زیست. معرفت فلسفی، 62، 52-39.
خادمی، وحید، و کنعانی، فاطمه (1401). استعاره مفهومی دانستن به مثابه دیدن در نظام فلسفی ملاصدرا. حکمت معاصر، 13 (1)، 60-29.
داوری اردکانی، رضا (1379). ادراک بسیط و ادراک مرکب در نظر ملاصدرا و فلسفه لایبنیتس. خردنامه صدرا، 19، 5-7.
زمانیها، حسین (1391). بررسی تطبیقی رابطه وجودی انسان با عالم از دید هیدگر و ملاصدرا. انسانپژوهی دینی، 27، 81-104.
زینلی، روحالله، نجفزاده تربتی، علیرضا، و حسینی شاهرودی، سیدمرتضی (1396). مبانی فلسفی صدرالمتألهین در اثبات علم تمامی موجودات به خداوند. آموزههای فلسفه اسلامی، 20، 29-46.
سعیدی مهر، محمد، و صفر نوراله، اکرم (1396). آگاهی مرتبه بالاتر در فلسفه ابنسینا. حکمت سینوی، 21 (58)، 20-5.