یکی از استدلالها به نفع دوگانهانگاری و علیه مادیانگاری استدلال تصورپذیری است. طبق استدلال تصورپذیری کریپکی، اگر جهان زامبی تصوپذیر باشد، وجود زامبیها بهلحاظ متافیزیکی ممکن است. ازاینرو، آگاهی غیرفیزیکی است. به اصل تصورپذیری کریپکی اعتراض شده است که با پدیده ضرورت پسینی کریپکیایی سازگار نیست. از اینرو، استدلال تصورپذیری صرفا حاکی از آن است که جهان زامبی منطقا ممکن است، اما امکان منطقی مستلزم امکان متافیزیکی نیست. چالمرز برای پاسخگویی به این اعتراض از ایدۀ معناشناسی دوبعدیگرا بهره میگیرد. ضرورت پسینی کریپکیایی آن چیزی را که بروفق مفهوم اولیه تصورپذیر است، بهلحاظ متافیزیکی غیرممکن نمیسازد. چالمرز میکوشد صورتبندی جدیدی از استدلال کریپکی علیه ماتریالیسم براساس ایدۀ دوبعدیگرایی بهدست دهد. در نهایت، استدلال تصورپذیری کریپکی را با استدلال تصورپذیری چالمرز مقایسه میکنم.
مهدوی، عباس و مهدی ذاکری؛ «استدلال موجهه علیه ماتریالیسم: بررسی پاسخ دوبعدیگرای چالمرز به اعتراض از طریق ضرورت پسینی»، ذهن؛ س22، ش85، خرداد 1400، ص74 –102.
Campbell, K. K.; Body and Mind; London: Doubleday, 1970.
Chalmers; The Conscious Mind; USA: Oxford University Press, 1997.
Chalmers; The character of consciousness; USA: The Oxford University press, 2010.
Chalmers; "The Two-Dimensional Argument Against Materialism",[in:] The Oxford Handbook of the Philosophy of Mind; B. McLaughlin (ed.); Oxford, 2006
Karol Polcyn; "The Two-Dimensional Argument Against Materialism and Its Semantic Premise", Diametros; No.29, September 2011, pp.80-92
Karol Polcyn; Chalmers' two-dimensional argument against materialism; manuscript, 2008
Kirk, R.; “Zombies vs. Materialists”; Proceedings of the Aristotelian Society; issue 48, 1974, pp.135–52.
Kripke; Naming and Necessity; Blackwell: Oxford. 1980.